Magazyn Natura 11/2022
Dowolny egzemplarz magazynu z wysyłką do domu można zamówić za punkty programu Klub Natura.
Zachęcamy do rozpoczęcia zbierania kolekcji pięknych grafik i kolaży, ilustracji okładek naszego magazynu.
Autorem grafiki jest Barbara Olejarczyk, malarka, projektantka graficzna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
(Zobacz wszystkie wydania)

OD REDAKCJI: Nostalgia food, dieta klimatyczna, zakupy tylko z dobrze przemyślaną listą produktów, urban farming, zero waste, rozwój alternatywnych źródeł energii – te ekologiczne trendy, inspirujące do przemyślanych wyborów konsumenckich, przybierają na sile nie tylko jednak za sprawą celebrytów i aktywistów z Generacji Z. Coraz częściej za takimi wyborami stoi ekonomia. Z badań przeprowadzonych przez pracownię GFK dla ING Banku Śląskiego wynika, że 45 procent Polaków zamierza kupować mniej produktów, a 58 procent planuje naprawiać zamiast kupować nowe sprzęty. Galopująca inflacja nie pozostawia nam wyboru. Są tego jednak pewne plusy, bo dbanie o domowy budżet idzie w parze z dbaniem o naszą planetę. I – paradoksalnie – trudna sytuacja ekonomiczna jest w stanie przekonać do ekologicznych zachowań tych, którzy do tej pory nie przywiązywali zbyt dużej wagi do idei zero waste. Teraz po prostu z powodów ekonomicznych nie będzie się opłacało marnować jedzenia, wody i energii elektrycznej. Kryzys może być impulsem do kreatywności. Smak własnoręcznie robionych pierogów, własnego chleba z domowej roboty pastą jajeczną, sałatki z resztek obiadowych, niedzielnego ciasta ze śliwkami nie musi kojarzyć się wyłącznie ze wspomnieniem babcinej kuchni. To może być nasza codzienność i alternatywa na trudne czasy. Będzie smaczniej, zdrowiej, oszczędniej i bardziej eko. Im mniej wyrzucimy, tym więcej zyskamy – każdy w skali mikro i wszyscy w skali makro.
Grażyna Tomala-Tylman
Redaktor Naczelna