Magazyn Natura 03/2022

Drukowana wersja magazynu "Natura" jest dostępna w stacjonarnych drogeriach Natura.
Dowolny egzemplarz magazynu z wysyłką do domu można zamówić za punkty programu Klub Natura.
Zachęcamy do rozpoczęcia zbierania kolekcji pięknych grafik i kolaży, ilustracji okładek naszego magazynu.
Autorem grafiki jest Barbara Olejarczyk, malarka, projektantka graficzna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
(Zobacz wszystkie wydania)

OD REDAKCJI: Co jest bardziej ekologiczne: buty ze skóry naturalnej czy ekologicznej? Pytanie jest proste, ale odpowiedź już wcale niekoniecznie. Dla wielu osób, które świadomie zrezygnowały z jedzenia mięsa, a nawet produktów odzwierzęcych, wybór jest oczywisty. Temat traktują globalnie, a nie wybiórczo. Lista zalet skóry ekologicznej zaczyna się od etycznych aspektów, bo w jej produkcję nie jest wpisane cierpienie zwierząt. I w zasadzie na tym się kończy. Skóra ekologiczna to nic innego jak plastik, tworzywo sztuczne, które nie jest biodegradowalne, nie nadaje się do recyklingu, a jego niska cena zachęca do tego, żeby bez zastanowienia kupować nowe buty i wyrzucać stare. Pod koniec ubiegłego roku świat obiegły zdjęcia Agencji AFP wykonane na pustyni Atakama w Chile. Nie były to piękne widoki, bo co roku trafia tu ok. 39 tys. ton niepotrzebnej odzieży. Z raportu opublikowanego przez Euromonitor International w 2020 r. wynika, że globalne zużycie odzieży wzrosło ponad dwukrotnie – z 74,3 mld sztuk odzieży i obuwia w 2005 r. do 130,6 mld sztuk w 2019 r. Na szczęście świadomość konsumentów rośnie i coraz rozważniej dokonujemy naszych codziennych wyborów. Zaczyna się też pojawiać alternatywa dla etycznych i ekologicznych rozterek. Na rynku są już buty z materiałów wykonanych na bazie roślinnej, które ulegają całkowitej biodegradacji. Mogą być ze skórek jabłek, liści ananasa, kaktusa czy fusów z kawy, a nawet glonów. Oprócz naturalnych materiałów zaletą jest bardzo wysoka cena, która jeszcze długo będzie inspirowała do przemyślanych zakupów. Dzięki temu wspiera slow fashion – rosnący w siłę ruch konsumencki, którego zasięg widać w internecie: na Instagramie jest już ponad 12 milionów postów z hasztagiem #slowfashion, a na TikToku – ok. 300 milionów. A czy wy macie już nowe buty na wiosnę?

Grażyna Tomala-Tylman

Redaktor Naczelna