Drukowana wersja magazynu "Natura" jest dost臋pna w stacjonarnych drogeriach Natura.
Dowolny egzemplarz magazynu z wysy艂k膮 do domu mo偶na zam贸wi膰 za punkty programu Klub Natura.
Zach臋camy do聽rozpocz臋cia zbierania kolekcji pi臋knych grafik i kola偶y, ilustracji ok艂adek naszego magazynu.
Autorem grafiki jest Barbara Olejarczyk, malarka, projektantka graficzna, absolwentka Akademii Sztuk Pi臋knych w 艁odzi.
(Zobacz wszystkie wydania)

OD REDAKCJI: Co jest bardziej ekologiczne: buty ze sk贸ry naturalnej czy ekologicznej? Pytanie jest proste, ale odpowied藕 ju偶 wcale niekoniecznie. Dla wielu os贸b, kt贸re 艣wiadomie zrezygnowa艂y z jedzenia mi臋sa, a nawet produkt贸w odzwierz臋cych, wyb贸r jest oczywisty. Temat traktuj膮 globalnie, a nie wybi贸rczo. Lista zalet sk贸ry ekologicznej zaczyna si臋 od etycznych aspekt贸w, bo w jej produkcj臋 nie jest wpisane cierpienie zwierz膮t. I w zasadzie na tym si臋 ko艅czy. Sk贸ra ekologiczna to nic innego jak plastik, tworzywo sztuczne, kt贸re nie jest biodegradowalne, nie nadaje si臋 do recyklingu, a jego niska cena zach臋ca do tego, 偶eby bez zastanowienia kupowa膰 nowe buty i wyrzuca膰 stare. Pod koniec ubieg艂ego roku 艣wiat obieg艂y zdj臋cia Agencji AFP wykonane na pustyni Atakama w Chile. Nie by艂y to pi臋kne widoki, bo co roku trafia tu ok. 39 tys. ton niepotrzebnej odzie偶y. Z raportu opublikowanego przez Euromonitor International w 2020 r. wynika, 偶e globalne zu偶ycie odzie偶y wzros艂o ponad dwukrotnie 鈥 z 74,3 mld sztuk odzie偶y i obuwia w 2005 r. do 130,6 mld sztuk w 2019 r. Na szcz臋艣cie 艣wiadomo艣膰 konsument贸w ro艣nie i coraz rozwa偶niej dokonujemy naszych codziennych wybor贸w. Zaczyna si臋 te偶 pojawia膰 alternatywa dla etycznych i ekologicznych rozterek. Na rynku s膮 ju偶 buty z materia艂贸w wykonanych na bazie ro艣linnej, kt贸re ulegaj膮 ca艂kowitej biodegradacji. Mog膮 by膰 ze sk贸rek jab艂ek, li艣ci ananasa, kaktusa czy fus贸w z kawy, a nawet glon贸w. Opr贸cz naturalnych materia艂贸w zalet膮 jest bardzo wysoka cena, kt贸ra jeszcze d艂ugo b臋dzie inspirowa艂a do przemy艣lanych zakup贸w. Dzi臋ki temu wspiera slow fashion 鈥 rosn膮cy w si艂臋 ruch konsumencki, kt贸rego zasi臋g wida膰 w internecie: na Instagramie jest ju偶 ponad 12 milion贸w post贸w z hasztagiem #slowfashion, a na TikToku 鈥 ok. 300 milion贸w. A czy wy macie ju偶 nowe buty na wiosn臋?

Gra偶yna Tomala-Tylman

Redaktor Naczelna