Ekologiczne symbole na etykietach są informacją, w jaki sposób został wyprodukowany produkt oraz jego opakowanie, a także jakim standardom jakościowym podlega. Przedstawiamy najbardziej znane oznaczenia na etykietach.
Opakowania biodegradowalne Opakowania biodegradowalne - znak ekologiczny jest przeznaczony dla opakowań, które rozkładają się podczas kompostowania i nie uwalniają szkodliwych substancji. Produkty ekologiczne z tym symbolem ekologicznym są w pełni biodegradowalne i mogą być kompostowane wraz z odpadami organicznymi. Często są produkowane z organicznej skrobii. Prawo do stosowania znaku przyznaje DIN CERTCO. Właścicielem znaku jest European Bioplastics e.V. Wyrób, któremu prawo używania znaku to zostało przyznane powinien być oznakowany symbolem i numerem rejestracyjnym.
Euroliść - znak ekologiczny przyznawany przez Komisję Europejską dla produktów ekologicznych w Unii Europejskiej. Tak oznaczony produkt pochodzi z certyfikowanego gospodarstwa ekologicznego. Ten znak gwarantuje także, że taka żywność została wyprodukowana na terenie UE. Wszystkie ekologiczne produkty żywnościowe pochodzące z Unii od 1 lipca 2012 roku muszą obowiązkowo posiadać ten znak. Euroliść przedstawia gwiazdki Unii Europejskiej ułożone w kształcie liścia na zielonym tle. Symbol ekologiczny zawiera dwa wyraźne przesłania: Natura i Europa.
Znak ten jest międzynarodowym symbolem recyklingu i autodeklaracją oznaczającą, że opakowanie produktu nadaje się recyklingu. Wewnątrz pętli może znajdować się liczba informująca jaki procent użytych do produkcji materiałów pochodził z recyklingu. Czasem także podaje się nazwę materiału, z którego wytworzono dany produkt ekologiczny. Strzałki oznaczają kolejno: zbieranie, przetworzenie na nowy produkt, ponowny zakup przez konsumenta. Symbol jest nieobowiązkowy.
Znak zajączka na produkcie oznacza, że poszczególne jego składniki i działanie całego preparatu nie były testowane na zwierzętach oraz produkt ten nie zawiera składników pochodzących z martwych zwierząt; może on jednak zawierać składniki pochodzące od zwierząt żywych, np. wosk pszczeli, miód. W Unii Europejskiej obowiązuje zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach. Nie ma przepisów regulujących umieszczania na produktach informacji o sposobie testowania. Oznacza to, że każda firma może umieścić na swoim produkcie dowolne informacje dotyczące testowania.
Znak Vegan jest międzynarodowym standardem wegańskim, zarządzanym przez The Vegan Society. Jest to organizacja charytatywna, która stworzyła słowo „wegański” w 1944 roku. Produkty oznakowane tym symbolem musza spełniać określone warunki. Produkcja i/lub rozwój produktu i jego składników nie może wiązać się z użyciem jakiegokolwiek produktu zwierzęcego, produktu ubocznego lub pochodnego. Rozwój i/lub produkcja produktu i jego składników nie może obejmować jakichkolwiek testów na zwierzętach prowadzonych z inicjatywy firmy lub w jej imieniu lub przez strony, nad którymi firma sprawuje skuteczną kontrolę. Rozwój i/lub produkcja GMO nie może obejmować genów zwierzęcych ani substancji pochodzenia zwierzęcego. 
ECOCERT to jest “Etykieta kosmetyku naturalnego i organicznego” potwierdza, że produkt zawiera co najmniej 95% składników pochodzenia roślinnego, i co najmniej 10% wszystkich składników pochodzi z upraw ekologicznych. Etykieta potwierdza w produktach brak: GMO, Parabenów, Fenoksyetanolu, Nanocząstek, Krzemu, PEG (glikol polietylenowy) oraz składników pochodzenia zwierzęcego (chyba, że są przez nie naturalnie produkowane: mleko, miód itp.). EcoCert jest organem certyfikującym i kontrolującym produkty ekologiczne, założonym we Francji w 1991 roku. Działając w ponad 80 krajach, stał się jedną z największych organizacji certyfikujących produkty ekologiczne na świecie i jedną z najbardziej znanych marek w dziedzinie standaryzacji kosmetyków naturalnych.
Europejskie oznakowanie ekologiczne UE to dobrowolny europejski program ustanowiony w 1992 r. Jest to znak przyznawany jest na podstawie kryteriów ekologicznych, publikowanych decyzjami Komisji Europejskiej. Kryteria te są opracowywane i uzgadniane przy udziale naukowców, grupy ekspertów oraz przedstawicieli wszystkich zainteresowanych stron, takich jak właściwe organy w każdym z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii i Liechtensteinie. Podstawą przyznania unijnego oznakowania ekologicznego jest rozporządzenie (WE) nr 66/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2009 r. Aby otrzymać oznakowanie ekologiczne UE, produkty i usługi muszą spełniać ustanowione wymogi. Kryteria są weryfikowane co 3-5 lat, aby odpowiadały aktualnym potrzebom rynku i konsumentów oraz nadążały za rozwojem technologicznym.
NATRUE to organizacja non-profit z siedzibą w Belgii, która udzielaja produktom spełniającym określone kryteria ceryfikatów NATRUE. Produkty są indywidualnie oceniane pod kątem ich naturalnego i ekologicznego statusu, certyfikacji nie można przyznać jednemu produktowi. Zamiast tego certyfikacja jest przyznawana serii produktów, które mogą wyświetlać logo NATRUE tylko wtedy, gdy co najmniej 75% poszczególnych produktów przejdzie ocenę. By produkt otrzymał certyfikat NaTrue musi spełniać ogólne wymagania: surowce użyte do produkcji są naturalne lub organiczne, produkty są przyjazne dla środowiska, opakowanie produktu musi podlegać recyklingowi, produkt nie jest był testowany na zwierzętach, produkt nie ma w składzie substancji ropopochodnych (parafiny, wazeliny, silikonów), organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO), surowców z martwych zwierząt, syntetycznych barwników, aromatów oraz konserwantów.
ICEA (Ethical and Environmental Certification Institute) to Włoski Instytut ds. Certyfikacji Etyki Środowiskowej, który stowarzysza instytucje, firmy i inne organizacje w celu weryfikacji i certyfikacji działań z poszanowaniem środowiska. Jednym ze standardów ICEA jest COSMOS (skrót od „COSMetic Organic and Natural Standard”), który certyfikuje gotowe produkty kosmetyczne i surowce do użytku kosmetycznego. Standard COSMOS określa kryteria, które mają zagwarantować konsumentom, że ich kosmetyki są organiczne lub naturalne i wykonane zgodnie z najlepszymi możliwymi praktykami zrównoważonego rozwoju. Norma obejmuje dwa poziomy certyfikacji produktów ORGANIC i NATURAL. COSMOS ORGANIC wymaga, aby co najmniej 20% wszystkich składników pochodziło z rolnictwa ekologicznego. COSMOS NATURAL wymaga przestrzegania wszystkich standardowych parametrów, z wyjątkiem zawartości organicznej, która może być obecna, ale nie w określonym procencie. Oznaczenia ICEA COSMOS ORGANIC i COSMOS NATURAL gwarantują: zachowanie wymagań dotyczących naturalności i zielonej chemii produktów, ograniczenia metod i procesów syntezy chemicznej oraz procesów ekstrakcji, kontrole wszystkich aspektów dostaw, produkcji i sprzedaży surowców i produktów kosmetycznych.
Soil Association jest podmiotem certyfikującym produkty ekologiczne w Wielkiej Brytanii, oferującym szeroką gamę ekologicznych i zrównoważonych systemów certyfikacji między innymi w zakresie żywności i urody. Symbol Soil Association to jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych produktów ekologicznych w Wielkiej Brytanii. Informuje, że produkt jest certyfikowany zgodnie z wysokimi normami ekologicznymi i zapewnia gwarancję ekologicznej autentyczności. Tylko licencjobiorcy są uprawnieni do używania tego symbolu i tylko w połączeniu z produktami ekologicznymi, które są objęte ich licencją. Soil Association, założone w 1946 roku, jest brytyjską organizacją charytatywną działającą na rzecz zdrowia ludzkiego, środowiska i dobrostanu zwierząt. Soil Association opracowało pierwsze na świecie normy ekologiczne w latach 60 dwudziestego wieku. W 2002 Soil Association, obok organizacji BDIH (Niemcy), Cosmebio (Francja), Ecocert Greenlife SAS (Francja), ICEA (Włochy), odpowiedzialnych za ustalanie standardów kosmetyków organicznych i naturalnych stworzyło standard COSMOS.
BDIH to niemiecka organizacja non-profit założona w 1951 roku, zrzeszająca ponad 400 dystrybutorów i producentów kosmetyków, odżywek, suplementów i leków bez recepty. BDIH oznacza Bundesverband der Deutscher Industrie- und Handelsunternehmen, co tłumaczy się jako „Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przedsiębiorstw Przemysłowych i Handlowych”. BDIH ma siedzibę w Niemczech, ale ich certyfikat, dotyczący produktów naturalnych, jest uznawany na całym świecie. Aby uzyskać certyfikat BDIH, produkt musi spełniać określone kryteria: materiały powinny być w jak największym stopniu pozyskiwane z roślin (w przeciwieństwie do wytworzonych syntetycznie lub wydobytych z ropy naftowej itp.), brak testów na zwierzętach, bez syntetycznych zapachów, silikonów, produktów naftowych, można stosować wyłącznie konserwanty naturalne i identyczne z naturalnymi (bez parabenów). Certyfikat BDIH gwarantuje, że produkt jest wolny od kilku potencjalnie szkodliwych sztucznych składników i został wyprodukowany bez testów na zwierzętach.
Znak V to symbol Fundacji Viva, przyznawany od 2011 roku przez Fundację Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva! Znakiem tym oznaczane są produkty wegańskie, czyli takie: które w swoim składzie nie zawierają żadnych składników odzwierzęcych, do których nie użyto składników odzwierzęcych w procesie produkcyjnym, które nie są testowane na zwierzętach i nie zawierają oleju palmowego. Etykietą ekologiczną „V dla Wegetarian i Wegan” mogą zostać oznaczone produkty spożywcze, kosmetyki, środki czystości i usługi. Fundacja Viva prowadzi od ponad 20 lat działalność charytatywną i edukacyjną w zakresie opieki i pomocy zwierzętom bezdomnym, porzuconym, okrutnie traktowanym. Propaguje informacje na temat wegańskiego stylu życia i żywienia. Jest częścią międzynarodowej organizacji Viva! z siedzibą w Bristolu, UK.