Listopad to zdecydowanie miesi─ůc, w kt├│rym powinni┼Ťmy zainaugurowa─ç sezon na jesienno-zimowe rozpieszczanieÔÇŽ siebie. W┼Ťr├│d idealnych sposob├│w na umilanie sobie d┼éugich wieczor├│w s─ů pyszne i cz─Östo zdrowe napoje rozgrzewaj─ůce. Oto inspiracje na ca┼éy sezon!┬á

  1. Herbata z malinami

Klasyk i pierwsze skojarzenie z has┼éem ÔÇ×rozgrzewaj─ůcy nap├│jÔÇŁ. Do herbaty mo┼╝na doda─ç sok, syrop malinowy albo domowe lub rzemie┼Ťlnicze przetwory, np. maliny w cukrze. Je┼Ťli wybieramy produkt sklepowy, warto zwr├│ci─ç uwag─Ö, by maliny mia┼éy tzw. czyst─ů etykiet─Ö. Maliny zawieraj─ů cenne witaminy i sk┼éadniki mineralne, maj─ů tak┼╝e dzia┼éanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, poprawiaj─ů trawienie, dzia┼éaj─ů przeciwcukrzycowo.

 

  1. Grzaniec

Grzane wino z dodatkiem korzennych przypraw i pomara┼äczy to dla wielu os├│b must have wyjazd├│w w g├│ry, kulig├│w czy bo┼╝onarodzeniowych jarmark├│w. Jednak zanim sezon na te atrakcje na dobre si─Ö rozpocznie, mo┼╝na przygotowa─ç taki nap├│j w domu. S─ů gotowe mieszanki przypraw, mo┼╝na te┼╝ poeksperymentowa─ç samemu ÔÇô podstaw─ů jest p├│┼éwytrawne, czerwone wino, go┼║dziki i pomara┼äcze. Oczywi┼Ťcie, jak to w przypadku napoj├│w z procentami, nale┼╝y zachowa─ç umiar.

 

  1. Pumpkin Spice Latte

Ten kultowy nap├│j, wypromowany przez kawiarni─Ö Starbucks, ma miliony fan├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie. Jednak nie trzeba rusza─ç si─Ö z domu, by cieszy─ç si─Ö kaw─ů z dodatkiem syropu z dyni i aromatycznych przypraw: cynamonu, tartej ga┼éki muszkato┼éowej i imbiru. Zwie┼äczenie z bitej ┼Ťmietany sprawi, ┼╝e nawet najpaskudniejsza pogoda za oknem wyda si─Ö nieco bardziej do zniesienia.

 

  1. Chai latte

Chai latte, zwane te┼╝ masala chai, to nap├│j bardzo popularny w Indiach. Mimo s┼éowa latte, kt├│re oczywi┼Ťcie oznacza mleko, ale kojarzy si─Ö raczej z kaw─ů, chai latte to aromatyczny nap├│j herbaciany. Do mocnej, czarnej herbaty dodaje si─Ö masala ÔÇô klasyczn─ů, hindusk─ů mieszank─Ö przypraw, spienione mleko oraz cukier lub mi├│d. Ca┼éo┼Ť─ç ma niezwykle pe┼ény smak, jest syc─ůca i mo┼╝e wr─Öcz zast─ůpi─ç posi┼éek.

 

  1. Gor─ůca czekolada z chilli

Gor─ůca czekolada idealnie wpisuje si─Ö w ponure, jesienne, zimowe dni. Je┼Ťli kto┼Ť ma jednak wyrzuty sumienia z powodu picia tak kalorycznego napoju na wiecz├│r, powinien doda─ç do czekolady szczypt─Ö chilli ÔÇô zawarta w niej kapsaicyna nie tylko nadaje ostry smak, lecz tak┼╝e przyspiesza spalanie t┼éuszczu i wspomaga odchudzanie. Naukowcy zbadali te┼╝ korzystny wp┼éyw chilli na niwelowanie b├│lu migrenowego ÔÇô czy potrzeba wi─Öcej argument├│w, by si─Ögn─ů─ç po gor─ůc─ů czekolad─Ö z nut─ů chilli?

 

  1. Kakao z piankami

To propozycja zar├│wno dla ma┼éych, jak i du┼╝ych. Gor─ůce kakao dla wielu doros┼éych jest synonimem comfort food ÔÇô s┼éodkiego (dos┼éownie) wspomnienia z czas├│w beztroskiego dzieci┼ästwa. Dzi┼Ť ameryka┼äska popkultura proponuje nam dosypa─ç na wierzch pianki ÔÇô a skoro odwo┼éujemy si─Ö do USA, to powinni┼Ťmy doprecyzowa─ç ÔÇô dosypa─ç marshmallows. Czy w Polsce, czy za oceanem ÔÇô jest to zawsze uroczy, instagramowy nap├│j, kt├│remu trudno si─Ö oprze─ç.

 

  1. Rumianek z cytryn─ů i mi─Öt─ů

Wracamy do bardziej swojskich klimat├│w. Napary zio┼éowe powinni┼Ťmy na sta┼ée w┼é─ůczy─ç do swojego codziennego jad┼éospisu. Wzmacniaj─ů organizm, poprawiaj─ů kondycj─Ö sk├│ry, w┼éos├│w, paznokci, dzia┼éaj─ů uspokajaj─ůco. Rumianek warto pi─ç jesieni─ů, bo dzia┼éa przeciwzapalnie, skutecznie dzia┼éa te┼╝ na skurcze i zapalenie ┼╝o┼é─ůdka oraz jelit. W po┼é─ůczeniu z cytryn─ů i mi─Öt─ů daje pyszny, aromatyczny i wzmacniaj─ůcy zimowy nap├│j.

 

  1. Zielona herbata z rozmarynem

Napary z zielonej herbaty na sta┼ée zago┼Ťci┼éy w polskich domach. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas wie, ┼╝e ten rodzaj herbaty parzymy w temperaturze ok. 80 stopni Celsjusza. Ale nie wszyscy wiedz─ů, ┼╝e rozmaryn ÔÇô ro┼Ťlina o intensywnym, le┼Ťnym zapachu, doskonale znana jako przyprawa do mi─Ös i ryb, wspaniale komponuje si─Ö w┼éa┼Ťnie z lekkim naparem klasycznej senchy. Rozmaryn dzia┼éa korzystnie na wiele uk┼éad├│w, od trawiennego, przez oddechowy a┼╝ po nerwowy, a zawarty w nim diosmin zabezpiecza naczynia w┼éosowate.

  1. Ajurwedyjskie złote mleko

Zn├│w przenosimy si─Ö w nieco odleglejsze zak─ůtki globu ÔÇô do Indii. Z┼éote mleko to nap├│j, kt├│ry przygotowuje si─Ö na bazie mleka i kurkumy ÔÇô wzmacnia odporno┼Ť─ç i rozgrzewa. Najwa┼╝niejszym sk┼éadnikiem jest kurkuma, czyli przyprawa znana ludzko┼Ťci od tysi─Öcy lat. Ma w┼éa┼Ťciwo┼Ťci przeciwzapalne, antybakteryjne, antywirusowe, antyoksydacyjne, a nawet przeciwnowotworowe. Jednym ze zwi─ůzk├│w zawartych w kurkumie jest kurkumina, kt├│ra jest silnym antyoksydantem. Chroni ona kom├│rki przez stresem oksydacyjnym i wolnymi rodnikami, a tak┼╝e zapobiega gromadzeniu si─Ö t┼éuszczu w t─Ötnicach.

  1. Mors ┼╝urawinowy

Na koniec te┼╝ nap├│j zapo┼╝yczony, tym razem z kuchni skandynawskiej i rosyjskiej. Przypomina nieco kompot z ┼╝urawin i bor├│wek, ┼Ťwietnie wspomaga odporno┼Ť─ç i jest rewelacyjnym ┼║r├│d┼éem witaminy C. Przygotowuje si─Ö go ze ┼Ťwie┼╝ych ┼╝urawin, co ma te┼╝ znaczenie dla pa┼ä, kt├│re cz─Östo cierpi─ů na zapalenie dr├│g moczowych ÔÇô zw┼éaszcza jesieni─ů i zim─ů ta przypad┼éo┼Ť─ç jest jeszcze bardziej uci─ů┼╝liwa.