Nowy rok sprzyja planowaniu i wybieganiu w przysz艂o艣膰, dlatego dzi艣 przygl膮damy si臋 trendom kulinarnym, kt贸re zmieniaj膮 nasze dotychczasowe przyzwyczajenia.

1. Bezalkoholowe alkohole

Og贸lno艣wiatowy trend dotycz膮cy trze藕wo艣ci dotar艂 do Polski. Coraz wi臋cej os贸b rezygnuje z alkoholu, tymczasowo lub na sta艂e, ro艣nie 艣wiadomo艣膰 na temat zdrowia, samopoczucia i bezpiecze艅stwa. Nie oznacza to, 偶e 艣wiadomi abstynenci rezygnuj膮 z 偶ycia towarzyskiego. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie browary coraz cz臋艣ciej w艂膮czaj膮 do swojej oferty piwa niskoalkoholowe i bezalkoholowe. Ro艣nie tak偶e rynek bezalkoholowych win i koktajli.


2. 呕ywno艣膰 na upa艂y

Zesz艂oroczne lato by艂o najgor臋tsze w historii. Nic wi臋c dziwnego, 偶e sektor spo偶ywczy odpowiada na zmieniaj膮cy si臋 艣wiat. Ju偶 teraz w USA mo偶na kupi膰 cukierki z elektrolitami, a nied艂ugo coraz cz臋艣ciej b臋dziemy s艂ysze膰 o zawarto艣ci sodu, potasu i magnezu w produktach. Na etykietach b臋dziemy mogli zobaczy膰 has艂a reklamowe w stylu 鈥瀌obre na upa艂".


3. Mleczna alternatywa

Mleko ro艣linne pojawia si臋 w co trzecim gospodarstwie domowym w Polsce, a warto艣膰 rynku sprzeda偶y ro艣linnych alternatyw nabia艂u co roku wzrasta dwucyfrowo. Najpopularniejszym mlekiem do kawy stanie si臋 nap贸j owsiany, kt贸ry najlepiej komponuje si臋 smakowo z kofeinowym naparem. Ciekawostk膮 mo偶e by膰 inspirowany mlekiem nap贸j鈥 ziemniaczany.


4. Zdrowsze s艂odkie przek膮ski

Wszyscy kochamy s艂odycze i to si臋 nie zmieni. Natomiast rozw贸j chor贸b cywilizacyjnych sprawia, 偶e na rynku pojawia si臋 coraz wi臋cej 鈥瀦drowszych alternatyw鈥 s艂odyczy 鈥 pozbawionych ju偶 nie tylko oleju palmowego i mleka krowiego, ale te偶 cukru. Najwi臋kszym wyzwaniem dla producent贸w jest obecnie unikni臋cie 鈥瀙rzezdrowienia鈥, czyli znalezienie z艂otego 艣rodka pomi臋dzy sk艂adem a smakiem. Rezygnacja ze sk艂adnika, kt贸ry wcze艣niej 鈥瀗i贸s艂 smak鈥 produktu, cz臋sto okazuje si臋 nietrafion膮 decyzj膮.


5. Dieta s艂oikowa

Nadal rozwija膰 si臋 b臋dzie rynek diet pude艂kowych 鈥 najcenniejszy sta艂 si臋 dla nas czas, kt贸ry mo偶emy zaoszcz臋dzi膰 na przygotowaniu posi艂k贸w. Natomiast od wielu lat wyzwaniem dla bran偶y catering贸w dietetycznych s膮 tony wprowadzanego na rynek plastiku. Cateringi oferuj膮ce opakowania wielorazowe, np. s艂oiki, b臋d膮 coraz ch臋tniej wybierane przez konsument贸w.


6. Kulinarna walka z demencj膮

W艣r贸d najwi臋kszych wyzwa艅 dzisiejszego 艣wiata jest starzenie si臋 spo艂ecze艅stwa i rosn膮ca demencja. Eksperci firmy Mintel wskazuj膮, 偶e w najbli偶szych latach wzro艣nie zainteresowanie produktami korzystnie wp艂ywaj膮cymi na koncentracj臋 i samopoczucie, zawieraj膮cymi magnez, witaminy z grupy B czy zielon膮 herbat臋.



7. Adaptogeny wci膮偶 na fali

Zdobywaj膮ca szturmem polskie apteki ashwagandha nie powiedzia艂a jeszcze ostatniego s艂owa. Adaptogeny s膮 nietoksycznymi ro艣linami, kt贸re charakteryzuj膮 si臋 tonizuj膮cym dzia艂aniem na organizm cz艂owieka. Zmniejszaj膮 skutki stresu, kt贸ry wp艂ywa nie tylko na kondycj臋 fizyczn膮, ale tak偶e psychiczn膮 i mentaln膮. Istnieje wiele rodzaj贸w adaptogen贸w, kt贸re stymuluj膮 cia艂o do powrotu do naturalnej r贸wnowagi, czyli homeostazy. Substancje adaptogenne wykazuj膮 wyj膮tkowo wysoki potencja艂 antyoksydacyjny. W trudnych, stresuj膮cych czasach zainteresowanie adaptogenami b臋dzie ros艂o.

8. Czysty sk艂ad

Rozwija膰 si臋 b臋dzie tak偶e grupa produkt贸w z tzw. czystym sk艂adem. Zale偶y nam na tym, by je艣膰 produkty jak najmniej przetworzone, zrobione w spos贸b naturalny, z jak najmniejszej liczby sk艂adnik贸w, bez zb臋dnych dodatk贸w i konserwant贸w. Ludzie chc膮 wiedzie膰 na ten temat coraz wi臋cej, interesuj膮 si臋 pochodzeniem surowc贸w 鈥 staraj膮 si臋 mie膰 realny wp艂yw na podejmowane decyzje zakupowe.


9. Do艣wiadczenie restauracyjne

Rosn膮ce ceny energii elektrycznej, 偶ywno艣ci i zwi臋kszaj膮ce si臋 koszty zatrudnienia mog膮 zmieni膰 krajobraz restauracyjny w Polsce. W 2022 roku zamkn臋艂a si臋 rekordowa liczba blisko 3,9 tys. lokali w Polsce, czyli o 60 procent wi臋cej ni偶 przed rokiem. Jako konsumenci rzadziej wychodzimy 鈥瀗a miasto鈥, ale gdy ju偶 to si臋 dzieje, szukamy ciekawych koncept贸w i kuchni, kt贸rej nie przygotujemy sami w domu. W kolejnych latach wzro艣nie te偶 popyt na lokale oferuj膮ce 鈥瀌o艣wiadczenie restauracyjne鈥, czyli potrawy, kt贸re wykraczaj膮 poza standardowe sk艂adniki i sposoby przygotowania. Wizyta w knajpie stanie si臋 jednym ze sposob贸w rozrywki, a nie tylko zaspokajaniem potrzeb kulinarnych i spo艂ecznych.

10. Jedzenie na miar臋 trudnych czas贸w

Deficyt wody, energii elektrycznej, surowc贸w, zmiany klimatyczne czy problemy w 艂a艅cuchach dostaw powoduj膮, 偶e rynek spo偶ywczy b臋dzie musia艂 odpowiada膰 na te wyzwania. Z jednej strony otrzymamy produkty, kt贸re b臋d膮 obiecywa艂y pewien rodzaj rozwi膮zania, nadziei, a z drugiej 鈥 nadal zapewni膮 鈥瀝ozrywk臋鈥 i przyjemno艣膰. Jak m贸wi kucharz Grzegorz 艁apanowski na 艂amach trendbooka Food and Design: 鈥 Alternatywne 藕r贸d艂a bia艂ka w ka偶dej mo偶liwej postaci, mi臋so kom贸rkowe, wegetaria艅skie i wega艅skie analogi to pewnie wierzcho艂ek g贸ry lodowej nowego rynku spo偶ywczego, kt贸ry dalej pozostaje nieodkryty.

殴r贸d艂o: Trendbook 2023-2030, Food and Design by Od kuchni, Raport Mintel: 2023 Global Consumer Trends