11 lat temu Anita Bachowska-P臋czak, z wykszta艂cenia chemiczka, za艂o偶y艂a blog, kt贸ry dzi艣 nazywa艂by si臋 parentingowym. Gdy zacz臋艂a kompletowa膰 wyprawk臋, przeanalizowa艂a sk艂ady produkt贸w dla dzieci. I stworzy艂a post o tym, co zawieraj膮 kremy, szampony i chusteczki. Wypisa艂a, na kt贸re substancje uwa偶a膰, kt贸re sk艂adniki s膮 neutralne, a kt贸re ca艂kowicie bezpieczne. Blog okaza艂 si臋 hitem czytelniczym! P贸藕niej by艂 por贸d i pierwsze do艣wiadczenia macierzy艅stwa. R贸wnie偶 te trudne: u maluszka zdiagnozowano atopi臋 鈥 w贸wczas dob贸r odpowiednich kosmetyk贸w okaza艂 si臋 bardzo wa偶ny. Zn贸w koniecznie by艂y skrupulatne analizy sk艂ad贸w, a za nimi sz艂y publikacje artyku艂贸w. To by艂y pocz膮tki blogu www.srokao.pl, kt贸ry znamy dzi艣, publikuj膮cego recenzje kosmetyk贸w, g艂贸wnie pod k膮tem sk艂ad贸w. Rozmawiamy z autork膮 portalu o tym, jak nie pogubi膰 si臋 w g膮szczu produkt贸w i jak kupowa膰 m膮drze preparaty do piel臋gnacji twarzy i cia艂a.

Trafi艂am na Tw贸j blog 7 lat temu, gdy szuka艂am informacji o chusteczkach nawil偶anych dla dzieci. Znalaz艂am te偶 mn贸stwo innych ciekawych analiz produkt贸w dla najm艂odszych. Dzi艣 blog jest pe艂en innych tre艣ci, ale czy sekcja 鈥濪la dzieci鈥 jest kluczowa w Twoim portalu?

Rzeczywi艣cie to najpopularniejszy obszar, poniewa偶 przyszli rodzice, szczeg贸lnie pierwszego dziecka, przywi膮zuj膮 du偶膮 wag臋 do przygotowania wyprawki. Ka偶dy rodzic chce dla dziecka jak najlepiej, a jako spo艂ecze艅stwo jeste艣my coraz bardziej 艣wiadomi. Z drugiej strony jestem chyba jedyn膮 osob膮, kt贸ra robi tak szczeg贸艂owe analizy ca艂ych kategorii. W moich wpisach nie por贸wnuj臋 2-3 produkt贸w, tylko nawet kilkana艣cie, robi臋 przegl膮d ca艂ej p贸艂ki.

Stworzy艂a艣 ogromn膮 spo艂eczno艣膰 鈥 na Facebooku to 150 tysi臋cy os贸b, na Instagramie 鈥 55 tys. Sk膮d oni si臋 bior膮?

Jak to bywa w przypadku internetu, du偶膮 rol臋 odgrywaj膮 rekomendacje i wzajemne polecanie moich tre艣ci. Dzi艣, po latach, m贸j blog jest wskazywany jako pomoc merytoryczna dla rodzic贸w m.in. w szko艂ach rodzenia czy przez dermatolog贸w, kt贸rzy odsy艂aj膮 do niego swoich pacjent贸w, co mnie szczerze m贸wi膮c nieco przera偶a.

Dlaczego?

Bo chcia艂abym, by lekarz mia艂 dla pacjenta tyle czasu, by m贸g艂 sam mu powiedzie膰 to, co ja przekazuj臋 na blogu. Chcia艂abym te偶 podkre艣li膰, 偶e nie czuj臋 si臋 autorytetem i osob膮, kt贸ra mo偶e 鈥瀕eczy膰鈥 i 偶e tego nie robi臋.

Jako mama pacjenta dermatologicznego ciesz臋 si臋, 偶e mam sta艂y dost臋p do merytorycznych tre艣ci w internecie. Skoro Twoja spo艂eczno艣膰 liczona jest ju偶 w setkach tysi臋cy, to zapewne masz sporo pr贸艣b, pyta艅 od czytelnik贸w. Z czym si臋 do Ciebie zg艂aszaj膮?

To prawda. Najcz臋艣ciej s膮 to pro艣by o skompletowanie wyprawki, czego po prostu z za艂o偶enia nie robi臋. Nie znam potrzeb dziecka, potrzeb rodzic贸w, bud偶etu, ale przede wszystkim nie czuj臋 si臋 upowa偶niona do m贸wienia komu艣: masz kupi膰 ten produkt i 偶aden inny. Poza tym wychodz臋 z za艂o偶enia, 偶e je艣li kto艣 chce by膰 艣wiadomym konsumentem, to musi nauczy膰 si臋 podejmowania samodzielnych decyzji. Czytelnicy pytaj膮 te偶 o konkretne marki, prosz膮 o recenzje nowo艣ci. Kolejn膮 grup膮 s膮 mamy atopowc贸w, kt贸re potrzebuj膮 fachowej wiedzy. Niekt贸re sytuacje wci膮偶 mnie zaskakuj膮. To moje czytelniczki zwr贸ci艂y uwag臋, 偶e pewna znana sie膰 dyskont贸w ma w swojej ofercie chusteczki nawil偶ane marki w艂asnej produkowane przez trzy firmy. I cho膰 etykieta jest wsp贸lna, to sk艂ady si臋 r贸偶ni膮! Jeden jest super, a dwa pozosta艂e 鈥 moim zdaniem 鈥 ju偶 nie takie fajne. Ja sprawdzi艂am ten, kt贸ry jest w najbli偶szym sklepie, ale dzi臋ki spo艂eczno艣ci dowiedzia艂am si臋, 偶e to z艂o偶ona sprawa. Tak偶e trzeba by膰 uwa偶nym.

Nie dzieli艂abym kosmetyk贸w na dobre 鈥 naturalne i z艂e 鈥 nienaturalne. Najwa偶niejsze to u艣wiadomi膰 sobie, czego potrzebuje nasza sk贸ra i szuka膰 tego, co nam s艂u偶y 鈥 m贸wi Anita Bachowska-P臋czak, autorka blogu srokao.pl 鈥 jedynego w sieci tak rozbudowanego kompendium wiedzy o sk艂adach kosmetyk贸w. Marki pisz膮 do Ciebie z propozycjami op艂acanych recenzji?

Nigdy nie zgodz臋 si臋 na napisanie pozytywnej recenzji, je艣li moja opinia o produkcie taka nie jest. Oczywi艣cie, je艣li produkt spe艂nia moje oczekiwania i widz臋, 偶e s艂u偶y mojej sk贸rze, to ch臋tnie go polec臋.

Jak obecnie wygl膮da sytuacja ze sk艂adami kosmetyk贸w i produkt贸w piel臋gnacyjnych? Zauwa偶y艂a艣 zmian臋 na przestrzeni lat?

Idzie ku dobremu, coraz wi臋cej marek, kt贸re jeszcze kilka lat temu uchodzi艂y za mistrz贸w pchania niepotrzebnych substancji do kosmetyk贸w, teraz wydaje linie, kt贸re np. w 98 proc. zawieraj膮 sk艂adniki naturalne. Chocia偶 jestem zdania, 偶e pewne kwestie powinny by膰 uregulowane prawnie. Pewnie nie wszyscy wiedz膮, 偶e nie ma regulacji nazewnictwa 鈥 czym jest kosmetyk naturalny, czym bio, co musi zawiera膰 kosmetyk, by nazywa膰 go hypoalergicznym. Ba, nawet s艂owa 鈥瀍molient鈥 mo偶na u偶ywa膰 bez ogranicze艅 i nie ma tu 偶adnych regulacji. Dlatego tak wa偶na jest edukacja w艂asna.

Jednak czy w sytuacji, gdy nasza sk贸ra nie jest atopowa, problemowa, gdy dobrze tolerujemy kosmetyki, to czy musimy a偶 z tak膮 uwag膮 czyta膰 etykiety?

My艣l臋, 偶e przede wszystkim warto si臋 zastanowi膰, jak膮 mamy sk贸r臋, co jej s艂u偶y, a co nie. Mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e kosmetyk, kt贸ry dla mnie jest hitem, dla innej osoby 鈥 mimo 艣wietnego sk艂adu 鈥 b臋dzie kitem. I nie oceniajmy pochopnie 鈥 bo to jest bardzo powszechna praktyka 鈥 nie oczekujmy po dw贸ch aplikacjach kremu r贸偶nicy w wygl膮dzie sk贸ry.

Sama wspomnia艂a艣, 偶e nawet masowe marki wprowadzaj膮 teraz linie naturalne, bio. Warto po nie si臋ga膰?

Na pewno trzeba by膰 ostro偶nym, bo 鈥 niestety 鈥 nadal czasami jest to kwestia zbyt kreatywnych dzia艂贸w marketingu (艣miech). Kartonik wygl膮daj膮cy na zrobiony z papieru z recyklingu nie musi oznacza膰 naturalnego sk艂adu kosmetyku. Cz臋sto firmy wykorzystuj膮 pewne konotacje 鈥 np. grafiki z kwiatami, czyli czym艣, co kojarzy si臋 z natur膮. A w sk艂adzie 鈥 ekstrakt kwiatowy na przedostatnim miejscu, czyli w 艣ladowych ilo艣ciach. Ale jest te偶 sporo linii masowych marek, kt贸re maj膮 dobre sk艂ady. Na pewno nie dzieli艂abym kosmetyk贸w na dobre 鈥 naturalne i z艂e 鈥 nienaturalne, bo, tak jak wspomnia艂am, najwa偶niejsze to wiedzie膰, czego potrzebuje nasza sk贸ra.

Zauwa偶y艂am te偶 wysyp ma艂ych manufaktur w Polsce 鈥 niekt贸re niszowe marki rozwijaj膮 si臋 w pi臋knym tempie. Co s膮dzisz o tym trendzie 鈥 to chwilowa moda?

Tak jak w innych dziedzinach, jestem pewna, 偶e przetrwaj膮 najlepsi, czyli ci, kt贸rzy znajd膮 wyr贸偶nik w swojej ofercie. Cz臋艣膰 marek znika, cz臋艣膰 stoi w miejscu, cz臋艣膰 si臋 pi臋knie rozwija. W艣r贸d klient贸w takich marek jest wi臋ksza 艣wiadomo艣膰, a co za tym idzie 鈥 wi臋ksze oczekiwania. W dobie robienia kosmetyk贸w w domu, trzeba zaoferowa膰 co艣 wi臋cej ni偶 mas艂o do cia艂a na bazie mase艂 i olej贸w ro艣linnych, bo takowe jest w stanie ukr臋ci膰 ka偶dy we w艂asnej 艂azience.

Pandemia COVID-19 zmieni艂a wiele naszych zachowa艅, przyzwyczaje艅 w przer贸偶nych dziedzinach 偶ycia. W piel臋gnacji te偶?

Na pewno wiele os贸b mia艂o czas, by przyjrze膰 si臋 swojemu organizmowi, r贸wnie偶 swojej sk贸rze. Odci臋ci na wiele tygodni od us艂ug kosmetycznych, zacz臋li艣my interesowa膰 si臋, czyta膰, szuka膰. Wiele os贸b w艂a艣nie wtedy rozpocz臋艂o przygod臋 z samodzielnym przygotowaniem kosmetyk贸w, a inn膮 grup臋 stanowi膮 鈥瀘艣wieceni鈥, czyli ci, kt贸rzy zacz臋li z uwag膮 czyta膰 i analizowa膰 sk艂ady. Mam nadziej臋, 偶e takich os贸b b臋dzie coraz wi臋cej.

Dzi臋kuj臋 za rozmow臋.

Rozmawia艂a Agnieszka Tomczyk