Leczy, dodaje urody, pomaga nawi膮zywa膰 kontakty z innymi lud藕mi. Ma same zalety. U艣miech to naturalny lek i kosmetyk. Dzia艂a profilaktycznie, wzmacnia system odporno艣ciowy, t艂umi b贸l, pobudza wydolno艣膰 uk艂adu krwiono艣nego oraz korzystnie wp艂ywa na system nerwowy. Dotlenia m贸zg. Wp艂ywa na wytwarzanie endorfin, czyli hormon贸w szcz臋艣cia, i naturalnych substancji przeciwzapalnych. Sprawia, 偶e nasza twarz staje si臋 przyjemniejsza, wygl膮damy na zdrowszych, 艂adniejszych i szcz臋艣liwszych. U艣miech anga偶uje od 5 do 53 mi臋艣ni twarzy. Sk贸ra staje si臋 przez to bardziej elastyczna i j臋drna.

Doros艂y 艣mieje si臋 12 razy dziennie, dziecko 鈥 400

Niestety, z bada艅 wynika, 偶e doro艣li zbyt rzadko si臋 u艣miechaj膮. Robimy to 艣rednio 12 razy dziennie. Pora na zmiany. Dzieci 艣miej膮 si臋 nawet 400 razy dziennie i warto bra膰 z nich przyk艂ad. Wed艂ug niemieckich naukowc贸w ludzie smutni s膮 postrzegani jako starsi ni偶 ludzie u艣miechni臋ci. Zadowolone twarze wygl膮daj膮 atrakcyjniej. Poza tym zmarszczki mimiczne, kt贸re tworz膮 si臋 podczas intensywnego u艣miechu, s膮 odbierane przez innych bardzo pozytywnie. Tak dzia艂a nasza pod艣wiadomo艣膰.

Zmarszczki mimiczne powstaj膮 w wyniku intensywnej pracy mi臋艣ni twarzy. Podczas u艣miechu sk贸ra kurczy si臋 i rozkurcza. Przez to stopniowo, pod k膮tem prostym do linii napr臋偶enia mi臋艣nia, tworzy si臋 zmarszczka. To, ile zmarszczek mimicznych mamy, zale偶y od naszych gen贸w oraz wieku. Z czasem sk贸ra traci zdolno艣膰 odbudowy, wi膮zania wody i utrzymywania jej w nask贸rku. Gubi r贸wnie偶 wa偶ne sk艂adniki, jak kolagen, elastyn臋 i zwi膮zki wspomagaj膮ce nawil偶enie, jak kwas hialuronowy i NMF (naturalny czynnik nawil偶aj膮cy). Sk贸ra staje si臋 wysuszona, mniej elastyczna, nask贸rek jest cie艅szy. Dlatego powstaj膮 zmarszczki. Jedni maj膮 ich wi臋cej, inni mniej.

Bez skalpela

Za powstawanie zmarszczek mimicznych odpowiadaj膮 r贸wnie偶 czynniki, na kt贸re mo偶emy mie膰 wp艂yw. Chodzi tu o nasz styl 偶ycia, czyli od偶ywianie, opalanie si臋, palenie papieros贸w i nadu偶ywanie alkoholu. Nie bez znaczenia jest codzienna piel臋gnacja twarzy. I wcale nie potrzebujemy operacji plastycznych, by zniwelowa膰 oraz op贸藕ni膰 pojawianie si臋 zmarszczek. Jest na to nawet kilka domowych sposob贸w. Pierwszy krok to wyciszenie i relaks. Potrzebny jest odpowiednio d艂ugi i spokojny sen, aktywno艣膰 fizyczna i dotlenianie organizmu. Wa偶ne, by co najmniej dwa razy dziennie wykonywa膰 masa偶 twarzy. To rozlu藕ni mi臋艣nie, poprawi mikrokr膮偶enie, zdolno艣膰 regeneracji i transport potrzebnych sk贸rze sk艂adnik贸w i wody.

Ka偶dego dnia powinni艣my chroni膰 twarz przed promieniowaniem ultrafioletowym. Po nadmiernym opalaniu sk贸ra staje si臋 sucha, mniej elastyczna. Pojawiaj膮 si臋 wtedy zmarszczki, plamy, przebarwienia i zask贸rniki. Dlatego kosmetyki, kt贸re stosujemy na co dzie艅, powinny zawiera膰 filtry UV, najlepiej mineralne. Trzeba je nak艂ada膰 nie tylko latem, ale o ka偶dej porze roku.

Pierwsze zmarszczki mimiczne powstaj膮 mi臋dzy 20. a 30. rokiem 偶ycia w okolicy oczu. Nazywane s膮 kurzymi 艂apkami. Potem pojawiaj膮 si臋 zmarszczki na czole, mi臋dzy brwiami oraz w okolicach ust.

Lek na b贸l i depresj臋

Wed艂ug naukowc贸w istnieje du偶a r贸偶nica mi臋dzy u艣miechem a 艣miechem. Herbert Spencer widzia艂 j膮 w sile pobudzenia. W przypadku s艂abego bod藕ca, na przyk艂ad 艣rednio zabawnego dowcipu, dochodzi tylko do niewielkich zmian zauwa偶alnych w mimice. Dopiero w miar臋 wzrostu pobudzenia zmiany obejmuj膮 kolejne mi臋艣nie twarzy.

艢miech to zdrowie. Przekonuj膮 o tym tak偶e lekarze. Wed艂ug bada艅, stres oraz z艂e emocje obni偶aj膮 odporno艣膰. U艣miech natomiast poprawia samopoczucie.

Jane Plant, doradca naukowy rz膮du Wielkiej Brytanii, zaleca艂 Brytyjczykom, kt贸rzy cierpi膮 na depresj臋 i stany l臋kowe, u艣miechanie si臋. Wed艂ug niego jest to najlepszy spos贸b na oszukanie m贸zgu, 偶eby my艣la艂, 偶e wszystko jest w porz膮dku. Naukowcy z University of Kansas udowodnili natomiast, 偶e u艣miech mo偶e ograniczy膰 szkodliwy wp艂yw stresu na serce cz艂owieka. To wa偶ne dla zdrowia. Wed艂ug nich ka偶dy u艣miech, nawet wymuszony, pozytywnie wp艂ywa na organizm i zmniejsza cz臋stotliwo艣膰 uderze艅 serca podczas stresuj膮cych sytuacji.

10 minut 艣miechu jak lek przeciwb贸lowy

W medycynie od dawna stosuje si臋 terapi臋 艣miechem. Pomaga ona m.in. w pokonywaniu b贸lu. Ale nie tylko. 艢miech 艂agodzi b贸le z臋b贸w, stany zapalne gard艂a i krtani, zaburzenia menstruacyjne i problemy z bezsenno艣ci膮. Skraca czas powrotu do zdrowia w rehabilitacji i rekonwalescencji. Terapia 艣miechem to geloterapia (od greckiego s艂owa gelos 鈥 艣miech). To darmowy i prosty w stosowaniu 艣rodek terapeutyczny. Przywraca przede wszystkim nadziej臋 na powr贸t do zdrowia. Pionierem terapii 艣miechem by艂 profesor Norman Cousins. Prowadzi艂 on badania nad biochemi膮 ludzkich emocji. Uwa偶a艂 je za podstaw臋 w walce z chorobami. Kiedy zachorowa艂 na zapalenie staw贸w, zacz膮艂 na sobie stosowa膰 terapi臋 艣miechem. Uwa偶a艂, 偶e 10 minut 艣miechu dziennie dzia艂a jak lek przeciwb贸lowy. Nie min膮艂 si臋 wcale z prawd膮. Terapia 艣miechem stymuluje organizm do wydzielania endorfin, kt贸re dzia艂aj膮 w艂a艣nie przeciwb贸lowo i rozlu藕niaj膮co.

Wa偶n膮 rol臋 w rozwoju geloterapii odegra艂 Hunter 鈥濸atch鈥 Adams. Powo艂any przez niego 鈥瀢eso艂y szpital鈥 w Arlington zmieni艂 relacj臋 pacjenta z lekarzem. Prowokowanie do 艣miechu i przebieranie si臋 za klaun贸w mia艂y dzia艂a膰 jak lekarstwo. Dzi艣 w szpitalach dzieci臋cych cz臋sto wykorzystuje si臋 te sposoby. Chorych odwiedzaj膮 klauny robi膮ce sztuczki i 偶arty. Pozytywna dawka energii pozwala dzieciom na chwil臋 zapomnie膰 o chorobie i cierpieniu.

Jak dzia艂a terapia 艣miechem?

Salwa 艣miechu pobudza prac臋 kilkunastu mi臋艣ni twarzy i ponad stu mi臋艣ni ca艂ego cia艂a. Dodatkowa ilo艣膰 tlenu w p艂ucach powoduje szybszy przep艂yw krwi. Rozszerzaj膮 si臋 naczynia krwiono艣ne. Usprawnia si臋 wymiana gaz贸w oddechowych. Zwi臋ksza si臋 ukrwienie m贸zgu, a spowalnia si臋 ukrwienie 艣ledziony. Poprawia si臋 dzi臋ki temu przemiana materii, funkcjonowanie w膮troby i nerek. Szybciej opr贸偶nia si臋 p臋cherzyk 偶贸艂ciowy, 艂atwiej regeneruj膮 si臋 kom贸rki. Roz艂adowaniu ulega napi臋cie mi臋艣ni 偶o艂膮dka i zmniejsza si臋 wydzielanie sok贸w 偶o艂膮dkowych. Dlatego rzadziej pojawia si臋 b贸l 偶o艂膮dka, ryzyko stan贸w zapalnych i wrzod贸w. Dodatkowa ilo艣膰 tlenu w p艂ucach zwi臋ksza ich pojemno艣膰, a zmniejsza mo偶liwo艣膰 wyst膮pienia zapalenia p艂uc i infekcji oraz stan贸w zapalnych staw贸w, 艣ci臋gien i kr臋g贸w.

Geloterapia mo偶e by膰 stosowana uzupe艂niaj膮co w leczeniu chirurgicznym i farmakologicznym. Jest pomocna w leczeniu depresji. Pomaga chorym na nowotwory, cukrzyc臋 i AIDS. 艢miech zmniejsza ryzyko odrzucenia przeszczepionego organu po transplantacjach. Poprawia te偶 koncentracj臋, pami臋膰 i uwag臋. U艂atwia por贸d.

艢miech jak masa偶 i jogging

Terapi臋 艣miechem mo偶na przeprowadza膰 w domu. Nale偶y zacz膮膰 od najprostszych 膰wicze艅 oddechowych. Wa偶ny jest ruch narz膮d贸w wewn臋trznych, wprowadzanie i wypompowywanie powietrza z p艂uc, zwi臋kszenie ilo艣ci tlenu w obiegu krwi. Kontrolowane oddychanie skutecznie redukuje stres, os艂abia psychosomatyczne pod艂o偶e chor贸b, ogranicza b贸l, sprzyja relaksacji. Mo偶emy tak偶e przeprowadzi膰 proste 膰wiczenie pobudzania 艣miechu. Dzia艂amy w parach. Stajemy naprzeciw siebie, z wyrazem lekkiego u艣miechu obserwujemy cia艂o i twarz drugiej osoby. Wypowiadamy 鈥瀐a鈥, ale d藕wi臋k wydobywamy z przepony. Powtarzamy. Narastaj膮cy d藕wi臋k 鈥瀐a鈥 buduje dialog uczestnik贸w 膰wiczenia i zbli偶a poprzez u艣miech.

艢miech dzia艂a na nasze narz膮dy wewn臋trzne jak masa偶 albo jogging. 艢miej膮c si臋 oddychamy trzy razy g艂臋biej ni偶 zwykle. Dotleniamy si臋 i wydychamy ca艂e zalegaj膮ce w p艂ucach powietrze. To wspomaga oczyszczanie organizmu.

Minuta 艣miechu jest r贸wnowa偶na z 45 minutami relaksu. 艢miejmy si臋 wi臋c na zdrowie!