Karolina Bielawska z ┼üodzi zdoby┼éa w┼éa┼Ťnie koron─Ö Miss World. Jest pi─Ökna, m─ůdra, inteligenta. I ┼Ťwiadoma tego, jak wa┼╝na dzi┼Ť jest ekologia. Zanim zosta┼éa najpi─Ökniejsz─ů kobiet─ů na ┼Ťwiecie, przeprowadzi┼éa badania dotycz─ůce odzie┼╝y przyjaznej dla ┼Ťrodowiska. Wyniki zosta┼éy opublikowane w European Research Studies Journal i zaprezentowane na mi─Ödzynarodowej konferencji naukowej Economics, Business & Organization Research Conference.

Karolina Bielawska ma 23 lata. Jest drug─ů Polk─ů w historii, kt├│ra zdoby┼éa koron─Ö Miss World. 33 lata temu uda┼éo si─Ö to Anecie Kr─Öglickiej. Tegoroczny konkurs odby┼é si─Ö ju┼╝ po raz siedemdziesi─ůty. Karolina odebra┼éa koron─Ö w Portoryko.

ÔÇô Kiedy us┼éysza┼éam moje nazwisko, by┼éam w szoku. Nie mog─Ö w to uwierzy─ç ÔÇô m├│wi┼éa. ÔÇô Mam zaszczyt nosi─ç koron─Ö Miss World i nie mog─Ö si─Ö doczeka─ç, a┼╝ zabior─Ö si─Ö do pracy. Zapami─Ötam ten niesamowity konkurs w Portoryko do ko┼äca ┼╝ycia.

Modelka i wolontariuszka

┼üodzianka karier─Ö modelki rozpocz─Ö┼éa bardzo wcze┼Ťnie, bo ju┼╝ w wieku 14 lat. Wtedy to zaj─Ö┼éa drugie miejsce w konkursie Elite Model Look. Potem do┼é─ůczy┼éa do warszawskiej agencji modelingowej Wave Models. Uczestniczy┼éa w tygodniach mody i pracowa┼éa na sesjach zdj─Öciowych.

Karolina nigdy nie by┼éa oboj─Ötna na krzywd─Ö innych. Pomaga instytucjom, kt├│re ucierpia┼éy przez pandemi─Ö, niepe┼énosprawnym dzieciom oraz kobietom walcz─ůcym z rakiem piersi. Dzia┼éa jako wolontariusz w fundacji ÔÇ×Zupa na PietrynieÔÇŁ i wspiera bezdomnych. Pomaga Wielkiej Orkiestrze ┼Üwi─ůtecznej Pomocy oraz Fundacji DKMS.

Sukcesy naukowe

Miss World studiuje na Politechnice ┼ü├│dzkiej. Zdoby┼éa tytu┼é licencjata w naukach o zarz─ůdzeniu na Wydziale Zarz─ůdzania i In┼╝ynierii Produkcji. Obroni┼éa prac─Ö pt. ÔÇ×The image of Miss Polonia brandÔÇŁ. Ma na swoim koncie wiele sukces├│w naukowych. Jest laureatk─ů nagrody dla najlepszego absolwenta Wydzia┼éu Zarz─ůdzania i In┼╝ynierii Produkcji Politechniki ┼ü├│dzkiej. Zdoby┼éa wyr├│┼╝nienie w VII Og├│lnopolskim Konkursie im. Prof. Romana G┼éowackiego za najlepsz─ů prac─Ö licencjack─ů z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji, zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Marketingu. Jest laureatk─ů nagrody wspieraj─ůcej doskona┼éo┼Ť─ç naukow─ů w ramach programu ÔÇ×Inicjatywa doskona┼éo┼Ťci ÔÇô uczelnia badawczaÔÇŁ.

Moda i ┼Ťrodowisko

Karolina ┼Ťwietnie zna przemys┼é modowy. Wie doskonale, jak olbrzymi wp┼éyw ta bran┼╝a ma na ┼Ťrodowisko. Dlatego uwa┼╝nie przygl─ůda si─Ö sk┼éadom swoich ubra┼ä oraz temu, w jaki spos├│b, gdzie i przez kogo zosta┼éy wykonane. Jako studentka Politechniki ┼ü├│dzkiej napisa┼éa bardzo wa┼╝ny artyku┼é poruszaj─ůcy kwesti─Ö produkt├│w przyjaznych dla ┼Ťrodowiska. Jego tytu┼é to ÔÇ×ConsumersÔÇÖ Choice Behavior Toward Green ClothingÔÇŁ.

Artyku┼é zosta┼é opublikowanym w European Research Studies i zaprezentowany na mi─Ödzynarodowej konferencji naukowej Economics, Business & Organization Research Conference. Znajdziemy w nim badania dotycz─ůce zachowa┼ä polskich konsument├│w wobec odzie┼╝y przyjaznej dla ┼Ťrodowiska. Artyku┼é zosta┼é zrealizowany pod opiek─ů prof. Magdaleny Gr─Öbosz-Krawczyk z Politechniki ┼ü├│dzkiej. Karolina jest jednym z najm┼éodszych autor├│w publikacji naukowych na swojej uczelni.

Miss sprawdzała, jakie ubrania kupujemy i dlaczego

┼üodzianka zdecydowa┼éa si─Ö przyjrze─ç bli┼╝ej odzie┼╝y przyjaznej dla ┼Ťrodowiska, bo ÔÇô jak sama podkre┼Ťla ÔÇô ma ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, jak wa┼╝na w dzisiejszych czasach jest ekologia. Miss World analizowa┼éa, dlaczego konsumenci wybieraj─ů takie, a nie inne ubrania. Badanie zosta┼éo przeprowadzone w┼Ťr├│d 496 os├│b z Polski. Ka┼╝dy dosta┼é kwestionariusze do samodzielnego wype┼éniania. Wnioski z bada┼ä mog─ů przyda─ç si─Ö detalistom i producentom odzie┼╝y. Powinny pom├│c w budowaniu kampanii marketingowych na polskim rynku oraz tworzeniu ekomarek.

Karolina zauwa┼╝a w swoim artykule, ┼╝e konsumenci s─ů coraz bardziej ┼Ťwiadomi ekologicznie i coraz ch─Ötniej kupuj─ů produkty przyjazne ┼Ťrodowisku. S─ů czasami nawet sk┼éonni zap┼éaci─ç wi─Öcej za takie rzeczy.

Produkty przyjazne dla ┼Ťrodowiska w przemy┼Ťle tekstylnym to na przyk┼éad odzie┼╝ wykonana z ekologicznych w┼é├│kien lub materia┼é├│w pochodz─ůcych z recyklingu. Takie ubrania cz─Östo okre┼Ťlane s─ů jako zr├│wnowa┼╝one, organiczne lub ekologiczne. Podczas ich produkcji wa┼╝ne s─ů spo┼éeczne, ┼Ťrodowiskowe i uczciwe praktyki handlowe z odpowiednimi warunkami pracy, bez szkody dla ┼Ťrodowiska lub pracownik├│w. Odzie┼╝ przyjazna dla ┼Ťrodowiska jest uwa┼╝ana za zr├│wnowa┼╝on─ů, poniewa┼╝ wykorzystuje naturalne procesy i produkty. Wi─ů┼╝e si─Ö to te┼╝ z ochron─ů zasob├│w naturalnych.

W artykule Miss World przeczytamy, ┼╝e kupuj─ůc odzie┼╝ przyjazn─ů dla ┼Ťrodowiska przyczyniamy si─Ö do zmniejszenia zanieczyszczenia naszej planety. Dzi─Öki temu powstaje mniej ┼Ťmieci, kt├│re trafiaj─ů na wysypiska. Tu ogromn─ů rol─Ö odgrywaj─ů m.in. materia┼éy z recyklingu. Poza tym firmy tekstylne produkuj─ůce odzie┼╝ przyjazn─ů dla ┼Ťrodowiska staraj─ů si─Ö zast─ůpi─ç niebezpieczne chemikalia produktami, kt├│re nie szkodz─ů naszej planecie.

Odpowiedzialni za planet─Ö

Miss World podkre┼Ťla, ┼╝e kupowanie odzie┼╝y przyjaznej dla ┼Ťrodowiska, a tak┼╝e wszystkich ekologicznych produkt├│w, jest wyrazem troski o globalny i lokalny poziom zanieczyszczenia, globalne ocieplenie, zmniejszaj─ůce si─Ö zasoby naturalne i zbyt du┼╝─ů ilo┼Ť─ç ┼Ťmieci.

Chocia┼╝ konsumenci s─ů coraz bardziej ┼Ťwiadomi, ┼╝e ich zachowania zakupowe maj─ů bezpo┼Ťredni wp┼éyw na kwestie ┼Ťrodowiskowe, to jednak pojawia si─Ö bardzo wa┼╝ne pytanie: czy ta wiedza zawsze prowadzi do zakupu przez nich odzie┼╝y przyjaznej dla ┼Ťrodowiska i jakie czynniki wp┼éywaj─ů na ich decyzje. Odpowied┼║ nie jest prosta. Najpierw trzeba pozna─ç czynniki wp┼éywaj─ůce na wyb├│r ubra┼ä przyjaznych dla ┼Ťrodowiska w kontek┼Ťcie teorii warto┼Ťci konsumpcyjnych.

Miss World zaznacza w swoim artykule, ┼╝e nasz kraj znajduje si─Ö w pierwszej dziesi─ůtce kraj├│w Unii Europejskiej uznawanych za lider├│w bran┼╝y odzie┼╝owej. Polacy uwa┼╝aj─ů, ┼╝e firmy modowe powinny wzi─ů─ç wi─Öksz─ů odpowiedzialno┼Ť─ç za ochron─Ö ┼Ťrodowiska. Zakupy odzie┼╝y w Unii Europejskiej w ci─ůgu kilku dekad wzros┼éy o 40 proc. na osob─Ö. Jednak badanie wyboru konsument├│w mi─Ödzy zr├│wnowa┼╝on─ů a niezr├│wnowa┼╝on─ů odzie┼╝─ů w Polsce wykaza┼éo, ┼╝e wiele os├│b nie kupi┼éoby ubra┼ä przyjaznych ┼Ťrodowisku. Dla wielu z nas wci─ů┼╝ najwa┼╝niejsze jest, by dana rzecz by┼éa estetyczna, funkcjonalna i w odpowiedniej cenie.

Karolina Bielawska b─Ödzie nosi─ç koron─Ö najpi─Ökniejszej kobiety ┼Ťwiata przez najbli┼╝szy rok. To czas, by przekona─ç jak najwi─Öcej os├│b do ┼Ťwiadomych, ekologicznych wybor├│w.