Karolina Bielawska z Łodzi zdobyła właśnie koronę Miss World. Jest piękna, mądra, inteligenta. I świadoma tego, jak ważna dziś jest ekologia. Zanim została najpiękniejszą kobietą na świecie, przeprowadziła badania dotyczące odzieży przyjaznej dla środowiska. Wyniki zostały opublikowane w European Research Studies Journal i zaprezentowane na międzynarodowej konferencji naukowej Economics, Business & Organization Research Conference.

Karolina Bielawska ma 23 lata. Jest drugą Polką w historii, która zdobyła koronę Miss World. 33 lata temu udało się to Anecie Kręglickiej. Tegoroczny konkurs odbył się już po raz siedemdziesiąty. Karolina odebrała koronę w Portoryko.

– Kiedy usłyszałam moje nazwisko, byłam w szoku. Nie mogę w to uwierzyć – mówiła. – Mam zaszczyt nosić koronę Miss World i nie mogę się doczekać, aż zabiorę się do pracy. Zapamiętam ten niesamowity konkurs w Portoryko do końca życia.

Modelka i wolontariuszka

Łodzianka karierę modelki rozpoczęła bardzo wcześnie, bo już w wieku 14 lat. Wtedy to zajęła drugie miejsce w konkursie Elite Model Look. Potem dołączyła do warszawskiej agencji modelingowej Wave Models. Uczestniczyła w tygodniach mody i pracowała na sesjach zdjęciowych.

Karolina nigdy nie była obojętna na krzywdę innych. Pomaga instytucjom, które ucierpiały przez pandemię, niepełnosprawnym dzieciom oraz kobietom walczącym z rakiem piersi. Działa jako wolontariusz w fundacji „Zupa na Pietrynie” i wspiera bezdomnych. Pomaga Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy oraz Fundacji DKMS.

Sukcesy naukowe

Miss World studiuje na Politechnice Łódzkiej. Zdobyła tytuł licencjata w naukach o zarządzeniu na Wydziale Zarządzania i Inżynierii Produkcji. Obroniła pracę pt. „The image of Miss Polonia brand”. Ma na swoim koncie wiele sukcesów naukowych. Jest laureatką nagrody dla najlepszego absolwenta Wydziału Zarządzania i Inżynierii Produkcji Politechniki Łódzkiej. Zdobyła wyróżnienie w VII Ogólnopolskim Konkursie im. Prof. Romana Głowackiego za najlepszą pracę licencjacką z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji, zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Marketingu. Jest laureatką nagrody wspierającej doskonałość naukową w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”.

Moda i środowisko

Karolina świetnie zna przemysł modowy. Wie doskonale, jak olbrzymi wpływ ta branża ma na środowisko. Dlatego uważnie przygląda się składom swoich ubrań oraz temu, w jaki sposób, gdzie i przez kogo zostały wykonane. Jako studentka Politechniki Łódzkiej napisała bardzo ważny artykuł poruszający kwestię produktów przyjaznych dla środowiska. Jego tytuł to „Consumers’ Choice Behavior Toward Green Clothing”.

Artykuł został opublikowanym w European Research Studies i zaprezentowany na międzynarodowej konferencji naukowej Economics, Business & Organization Research Conference. Znajdziemy w nim badania dotyczące zachowań polskich konsumentów wobec odzieży przyjaznej dla środowiska. Artykuł został zrealizowany pod opieką prof. Magdaleny Grębosz-Krawczyk z Politechniki Łódzkiej. Karolina jest jednym z najmłodszych autorów publikacji naukowych na swojej uczelni.

Miss sprawdzała, jakie ubrania kupujemy i dlaczego

Łodzianka zdecydowała się przyjrzeć bliżej odzieży przyjaznej dla środowiska, bo – jak sama podkreśla – ma świadomość, jak ważna w dzisiejszych czasach jest ekologia. Miss World analizowała, dlaczego konsumenci wybierają takie, a nie inne ubrania. Badanie zostało przeprowadzone wśród 496 osób z Polski. Każdy dostał kwestionariusze do samodzielnego wypełniania. Wnioski z badań mogą przydać się detalistom i producentom odzieży. Powinny pomóc w budowaniu kampanii marketingowych na polskim rynku oraz tworzeniu ekomarek.

Karolina zauważa w swoim artykule, że konsumenci są coraz bardziej świadomi ekologicznie i coraz chętniej kupują produkty przyjazne środowisku. Są czasami nawet skłonni zapłacić więcej za takie rzeczy.

Produkty przyjazne dla środowiska w przemyśle tekstylnym to na przykład odzież wykonana z ekologicznych włókien lub materiałów pochodzących z recyklingu. Takie ubrania często określane są jako zrównoważone, organiczne lub ekologiczne. Podczas ich produkcji ważne są społeczne, środowiskowe i uczciwe praktyki handlowe z odpowiednimi warunkami pracy, bez szkody dla środowiska lub pracowników. Odzież przyjazna dla środowiska jest uważana za zrównoważoną, ponieważ wykorzystuje naturalne procesy i produkty. Wiąże się to też z ochroną zasobów naturalnych.

W artykule Miss World przeczytamy, że kupując odzież przyjazną dla środowiska przyczyniamy się do zmniejszenia zanieczyszczenia naszej planety. Dzięki temu powstaje mniej śmieci, które trafiają na wysypiska. Tu ogromną rolę odgrywają m.in. materiały z recyklingu. Poza tym firmy tekstylne produkujące odzież przyjazną dla środowiska starają się zastąpić niebezpieczne chemikalia produktami, które nie szkodzą naszej planecie.

Odpowiedzialni za planetę

Miss World podkreśla, że kupowanie odzieży przyjaznej dla środowiska, a także wszystkich ekologicznych produktów, jest wyrazem troski o globalny i lokalny poziom zanieczyszczenia, globalne ocieplenie, zmniejszające się zasoby naturalne i zbyt dużą ilość śmieci.

Chociaż konsumenci są coraz bardziej świadomi, że ich zachowania zakupowe mają bezpośredni wpływ na kwestie środowiskowe, to jednak pojawia się bardzo ważne pytanie: czy ta wiedza zawsze prowadzi do zakupu przez nich odzieży przyjaznej dla środowiska i jakie czynniki wpływają na ich decyzje. Odpowiedź nie jest prosta. Najpierw trzeba poznać czynniki wpływające na wybór ubrań przyjaznych dla środowiska w kontekście teorii wartości konsumpcyjnych.

Miss World zaznacza w swoim artykule, że nasz kraj znajduje się w pierwszej dziesiątce krajów Unii Europejskiej uznawanych za liderów branży odzieżowej. Polacy uważają, że firmy modowe powinny wziąć większą odpowiedzialność za ochronę środowiska. Zakupy odzieży w Unii Europejskiej w ciągu kilku dekad wzrosły o 40 proc. na osobę. Jednak badanie wyboru konsumentów między zrównoważoną a niezrównoważoną odzieżą w Polsce wykazało, że wiele osób nie kupiłoby ubrań przyjaznych środowisku. Dla wielu z nas wciąż najważniejsze jest, by dana rzecz była estetyczna, funkcjonalna i w odpowiedniej cenie.

Karolina Bielawska będzie nosić koronę najpiękniejszej kobiety świata przez najbliższy rok. To czas, by przekonać jak najwięcej osób do świadomych, ekologicznych wyborów.