Mg┼éa m├│zgowa, problemy z koncentracj─ů? Jak walczy─ç ze skutkami COVID-19?

Rozkojarzenie, zapominanie s┼é├│w, luki w pami─Öci ÔÇô to g┼é├│wne objawy tzw. mg┼éy covidowej, b─Öd─ůcej cz─Östym i d┼éugotrwa┼éym powik┼éaniem po COVID-19. Cho─ç liczba zachorowa┼ä stale maleje, to os├│b zmagaj─ůcych si─Ö z uci─ů┼╝liwymi skutkami po zaka┼╝eniu SARS-CoV-2 nie ubywa, bo mimo ┼╝e infekcja zazwyczaj trwa kilka dni, jej skutki pozostaj─ů z nami znacznie d┼éu┼╝ej. Jak temu zaradzi─ç?

Konsekwencje COVID-19 to najcz─Ö┼Ťciej b├│le mi─Ö┼Ťni, nadmierne zm─Öczenie i os┼éabienie organizmu. Niekt├│rzy pacjenci skar┼╝─ů si─Ö na wypadanie w┼éos├│w, kt├│re po chorobie zaczynaj─ů wychodzi─ç niemal gar┼Ťciami, inni narzekaj─ů na problemy z pami─Öci─ů i koncentracj─ů. Jak poradzi─ç sobie z mg┼é─ů covidow─ů i wesprze─ç dzia┼éanie m├│zgu?

Gdy trudno si─Ö skupi─ç

Cho─ç okre┼Ťlenie mg┼éa covidowa nie jest terminem stricte medycznym, doskonale wiemy, co oznacza. W praktyce jest to szereg zaburze┼ä o pod┼éo┼╝u neurologicznym ÔÇô pocz─ůwszy od zaburze┼ä pami─Öci, przez rozkojarzenie, spowolnienie my┼Ťlenia, poczucie mentalnego rozbicia. Objawia si─Ö to zapominaniem najprostszych s┼é├│w, myleniem nazw, imion. Ozdrowie┼äcy odczuwaj─ů te problemy zar├│wno w pracy, jak i ┼╝yciu osobistym. Taki stan mo┼╝e trwa─ç od kilku tygodni do nawet kilku miesi─Öcy po przechorowaniu COVID-19. Istniej─ů jednak sposoby na wsparcie dzia┼éania m├│zgu, kt├│re pozwol─ů na przyspieszenie okresu rekonwalescencji.

Trening nie tylko dla ciała

M├│zg nale┼╝y trenowa─ç ÔÇô dok┼éadnie tak, jak inne mi─Ö┼Ťnie naszego cia┼éa. Dzi─Öki temu b─Ödziemy w stanie zachowa─ç sprawno┼Ť─ç umys┼éow─ů na d┼éugie lata. Pomocne mo┼╝e by─ç rozwi─ůzywanie krzy┼╝├│wek, gra w szachy, gry logiczne, czytanie, a nawet ─çwiczenia na koordynacj─Ö ruchow─ů.

ÔÇô Jako pasjonat medycyny stylu ┼╝ycia widz─Ö, ┼╝e aktywno┼Ť─ç umys┼éowa i spo┼éeczna znacz─ůco obni┼╝aj─ů procesy starzenia. Bardzo dobrym pomys┼éem jest te┼╝ ┼é─ůczenie aktywno┼Ťci fizycznej z umys┼éow─ů, co wp┼éywa na plastyczno┼Ť─ç m├│zgu. Mam tu na my┼Ťli np. kurs ta┼äca towarzyskiego, gr─Ö w tenisa, a nawet gry ruchowe na popularne konsole ÔÇô m├│wi dr n. med. Micha┼é Chudzik, kardiolog, specjalista medycyny stylu ┼╝ycia.

Szybszy powr├│t do formy

Po COVID-19 zar├│wno nasz umys┼é, jak i cia┼éo potrzebuj─ů czasu na rekonwalescencj─Ö. Po chorobie powr├│t do formy sprzed infekcji mo┼╝e zaj─ů─ç nawet kilka miesi─Öcy. Ruch, dieta, suplementacja i pozytywne nastawienie do ┼╝ycia to kluczowe elementy, kt├│re odgrywaj─ů ogromn─ů rol─Ö w tym procesie. Niezwykle istotne jest tak┼╝e zadbanie o higien─Ö snu i przesypianie 7-8 godzin dziennie, a tak┼╝e efektywne radzenie sobie ze stresem, w tym stosowanie technik relaksacyjnych czy oddechowych.

Cho─ç rola diety i aktywno┼Ťci fizycznej jest w tym aspekcie nieoceniona, nie zapominajmy, ┼╝e organizm mo┼╝na wspiera─ç tak┼╝e od wewn─ůtrz. Ostatnim odkryciem ┼é├│dzkich naukowc├│w jest innowacyjna cz─ůsteczka 1-MNA. Badaniami nad cz─ůsteczk─ů 1-MNA zainteresowa┼é si─Ö internista, kardiolog i specjalista medycyny stylu ┼╝ycia ÔÇô dr Micha┼é Chudzik. Ekspert postanowi┼é poda─ç ozdrowie┼äcom preparat z 1-MNA, by sprawdzi─ç, czy szybciej wr├│c─ů do formy po jego za┼╝yciu. Pacjent├│w rehabilitowanych po COVID-19 podzieli┼é na dwie grupy: jednej podawa┼é preparat z cz─ůsteczk─ů, drugiej ÔÇô nie. Obie grupy wykonywa┼éy tak┼╝e zalecane ─çwiczenia. Ci pierwsi po sze┼Ťciu tygodniach mieli wydolno┼Ť─ç poprawion─ů o 92%, ci drudzy o 60%. ÔÇô Ze wzgl─Ödu na swoje przeciwzapalne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, 1-MNA mo┼╝e poprawi─ç tolerancj─Ö wysi┼éku i zmniejszy─ç uczucie zm─Öczenia w┼Ťr├│d pacjent├│w powracaj─ůcych do zdrowia po SARS-CoV-2 ÔÇô t┼éumaczy dr M. Chudzik.

Ponadto 1-MNA dzia┼éa przeciwzapalne, przeciwzakrzepowo, poprawia mikrokr─ů┼╝enie i potrafi aktywowa─ç enzymy, kt├│re maj─ů dobry wp┼éyw na wyd┼éu┼╝anie naszego ┼╝ycia. Stabilizuje m.in. sirtuiny, czyli bia┼éka odpowiedzialne za procesy starzeniowe, op├│┼║niaj─ůc je.