Twoja sk贸ra sta艂a si臋 sucha, przebarwiona i brak jej spr臋偶ysto艣ci oraz elastyczno艣ci? Pojawiaj膮 si臋 zmarszczki? W艂osy nadmiernie wypadaj膮, a paznokcie s膮 艂amliwe? Mog膮 to by膰 oznaki niedoboru kolagenu w organizmie.

Kolagen jest bardzo wa偶nym elementem struktury sk贸ry i odgrywa znacz膮c膮 rol臋 w zachowaniu zdrowego wygl膮du w艂os贸w oraz paznokci. Jest istotn膮 cz臋艣ci膮 tkanki 艂膮cznej, stanowi spoiwo 艂膮cz膮ce sk贸r臋, chrz膮stki i ko艣ci. Organizm ludzki produkuje go samodzielnie, lecz ju偶 po uko艅czeniu 25. roku 偶ycia proces ten zaczyna spowalnia膰, a w wieku 60 lat zanika zupe艂nie. Dlatego tak wa偶ne jest, by dla prawid艂owego funkcjonowania organizmu suplementowa膰 go.

Wa偶ny dla sk贸ry, paznokci i w艂os贸w

Kolagen jest podstawowym sk艂adnikiem macierzy zewn膮trzkom贸rkowej i stanowi kluczowe bia艂ko sk贸ry. Zapewnia ci膮g艂o艣膰 proces贸w odnowy kom贸rkowej w sk贸rze oraz wp艂ywa na utrzymanie w艂a艣ciwego poziomu jej nawil偶ania. Hydrolizowany kolagen wp艂ywa na popraw臋 wygl膮du sk贸ry, jej nawil偶anie oraz op贸藕nia efekt starzenia, sp艂ycaj膮c zmarszczki. Wyg艂adza j膮, nadaje jej spr臋偶ysto艣ci i zapewnia odpowiednie napi臋cie. Dzi臋ki zdolno艣ci wi膮zania wody zapewnia odpowiednie nawil偶enie. Mo偶e on tak偶e wp艂ywa膰 na redukcj臋 cellulitu i rozst臋p贸w oraz szybsze gojenie si臋 ran, 艂agodzenie blizn, a tak偶e leczenie oparze艅.

Bia艂ko kolagenowe jest r贸wnie偶 budulcem paznokci, w艂os贸w i z臋b贸w. Wp艂ywa na twardo艣膰 p艂ytki paznokci, dlatego w przypadku jego niedoboru staj膮 si臋 one podatne na rozdwajanie i 艂amanie.

Dostarcza tak偶e niezb臋dnych aminokwas贸w, kt贸re od偶ywiaj膮 cebulki w艂os贸w, wp艂ywaj膮c na ich prawid艂owy wzrost oraz odbudow臋. Jego niedob贸r objawia si臋 wygl膮dem w艂os贸w: s膮 cienkie, przesuszone, rozdwojone, 艂amliwe. Zaczynaj膮 tak偶e nadmiernie wypada膰, powoduj膮c nawet 艂ysienie. Jego suplementacja wp艂ywa na ich regeneracj臋.

Kolagen na zdrowie

Kolagen umo偶liwia zachowanie integralno艣ci chrz膮stki, kt贸rej zadaniem jest ochrona naszych staw贸w. Opr贸cz tego jest sk艂adnikiem mazi stawowej, kt贸ra zapewnia ich odpowiednie nawil偶anie. Im go mniej, tym gorsza kondycja naszych staw贸w. Suplementacja tej substancji przyczynia si臋 do zmniejszenia dolegliwo艣ci b贸lowych staw贸w i umo偶liwia podejmowanie aktywno艣ci fizycznej.

Suplementacja tej substancji pozwala kontrolowa膰 ci艣nienie krwi, czyli po艣rednio pomaga oczy艣ci膰 艣ciany t臋tnic z t艂uszczu. Dzi臋ki temu jako艣膰 kr膮偶enia krwi znacznie si臋 poprawia, a to zmniejsza ryzyko chor贸b cywilizacyjnych.

Kolagen a proces starzenia

Gdy proces rozk艂adu bia艂ek i w艂贸kien kolagenowych przewa偶a nad jego produkcj膮, warto przyjmowa膰 go z zewn膮trz. Na szybk膮 degradacj臋 kolagenu wp艂ywa szczeg贸lnie wiek, ale tak偶e nadmierny i przewlek艂y stres, r贸偶ne choroby, zbyt intensywny wysi艂ek fizyczny, toksyny oraz warunki atmosferyczne, w tym temperatura (warto chroni膰 sk贸r臋 przed nadmiernym promieniowaniem s艂onecznym u偶ywaj膮c krem贸w ze specjalnymi filtrami AVA i UVB).

Kolagen gdzie go znajdziemy?

Obecny jest w produktach takich jak 偶elatyna spo偶ywcza, kurze 艂apki, chrz膮stki rekina i podroby. W diecie kolagenowej zaleca si臋, by zamiast grillowania, sma偶enia i opiekania wybiera膰 gotowanie. Im wi臋cej potraw b臋dziemy przygotowywa膰 z u偶yciem wody, tym lepiej. Warto zrezygnowa膰 ze spo偶ywania rafinowanych w臋glowodan贸w i cukru. 艢wietnym uzupe艂nieniem zdrowej diety b臋dzie korzystanie z kosmetyk贸w zawieraj膮cych kolagen. Kolagen w po偶ywieniu znajdziemy tak偶e w pokarmach zawieraj膮cych koenzym Q10, do kt贸rych zaliczaj膮 si臋 ro艣liny str膮czkowe, ryby i kie艂ki pszenicy.

Mo偶na tak偶e skorzysta膰 z suplement贸w diety, w kt贸rych znajdziemy kolageny: rybi, bydl臋cy czy wieprzowy. Najskuteczniejszy jest kolagen rybi. Warto pami臋ta膰, by wybiera膰 suplementy zawieraj膮ce tak偶e witamin臋 C i kwas hialuronowy, kt贸re b臋d膮 dodatkowo stymulowa膰 produkcje kolagenu.

P艂yn, proszek, tabletka 鈥 kt贸r膮 wersj臋 kolagenu wybra膰?

Najpopularniejszy jest kolagen w wersji sproszkowanej. Cz臋sto 艂膮czy si臋 go z r贸偶nymi napojami i koktajlami, gdy偶 nie ma zapachu i smaku. Drugi pod wzgl臋dem popularno艣ci jest kolagen w p艂ynie. Zar贸wno pierwszy, jak i drugi produkt s膮 najlepiej przyswajalne przez organizm 鈥 wch艂aniaj膮 si臋 ju偶 przewodzie pokarmowym. Preparaty w tabletkach nale偶y zawsze popija膰 du偶膮 ilo艣ci膮 wody. Je偶eli wybierzemy ten rodzaj preparatu, zdecydujemy si臋 na kolagen pozyskiwany z ryb morskich.

Marzena Czerwi艅ska-Murgan