Masz pytania z zakresu prawa konsumenckiego, cywilnego, chcesz wiedzieć co kryje się za różnego rodzaju certyfikatami i normami? Na Twoje pytania czeka nasza ekspertka, prawniczka Jolanta Woźniak

Co oznacza, iż kosmetyk jest bezpieczny?

Parlament Europejski jasno określił, iż wszystkie kosmetyki należy wytwarzać zgodnie z zasadami dobrej praktyki wytwarzania, aby gwarantować bezpieczeństwo wprowadzanych na rynek produktów. Każdy produkt kosmetyczny powinien być bezpieczny dla zdrowia w normalnych warunkach stosowania. Powinien zawierać na etykiecie prezentację, oznakowanie, instrukcję używania i usuwania, informacje dotyczące nazwy firmy, nominalną zawartość produktu w konkretnym opakowaniu, datę, do której produkt może być bezpiecznie używany („najlepiej zużyć przed końcem”).

Jakim wymogom powinien odpowiadać kosmetyk naturalny?

Ustawa z 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych nie określa, jakim wymogom powinny odpowiadać kosmetyki naturalne. Kryteria dla składników i produktów naturalnych precyzują normy ISO, a w tym przypadku normy 16128-1:2016 i 16128-2:2017. Pierwsza określa definicje naturalnych i organicznych składników, druga kryteria, jakie musi spełniać produkt i jego składniki, aby zyskać miano produktu naturalnego. Wszystkie te normy są punktem odniesienia do regulacji prawnych. Dla kosmetyku naturalnego konieczny jest certyfikat ECOCERT (natural cosmetic label). Oznacza on, iż 95 proc. składników tego konkretnego produktu jest pochodzenia naturalnego i minimum 5 proc. składników musi pochodzić z upraw rolnictwa ekologicznego.

Czy mogę zwrócić kupiony kosmetyk do sklepu?

Zwrot zakupionego towaru nie jest możliwy, gdy klient się rozmyślił i po prostu nie chce już swojego zakupu. Nie można oddać kosmetyku tylko dlatego, że zmieniono zdanie lub zakup zrobiono pod wpływem emocji, bez przemyślenia. Sprzedawca zatem nie ma obowiązku przyjęcia towaru niewadliwego. Inaczej jest w przypadku produktów wadliwych – tutaj obowiązek przyjęcia jest obligatoryjny (art. 560§1 Kodeksu cywilnego). Przykładem jest kosmetyk przeterminowany. W tej sytuacji wymiana towaru lub zwrot przysługują bezwzględnie. Jeśli towar ma wadę – zwrot dokonywany jest pod pewnymi warunkami, określonymi w ramach reklamacji składanej na zasadzie rękojmi. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć każdą reklamację, ale nie jest to jednoznaczne ze zwrotem towaru. Dopiero pozytywnie rozpatrzona reklamacja jest podstawą do takiego zwrotu. Reklamacja musi dotyczyć wady zakupionego towaru, nie może opierać się tylko na sformułowaniu „bo mi nie pasuje”. Wyjątkiem są zakupy poza siedzibą sprzedawcy (na przykład sklep internetowy). Kupujący ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni i zwrócić towar w ciągu kolejnych 14 dni.

Czy mogę zwrócić zakupy, jeśli zgubiłam paragon?

Twierdzenie sprzedawcy, iż zwrot towaru jest możliwy tylko przy okazaniu paragonu potwierdzającego zakup nie ma podstaw prawnych. Zwrot bez paragonu – jest to jak najbardziej możliwe. Wystarczy przedstawić dowód, iż zakup został dokonany w tym konkretnym sklepie i nie musi nim być paragon fiskalny. Informacja, iż „towar nie podlega zwrotowi bez paragonu fiskalnego” narusza prawa konsumentów. Zwrotu można dokonać na przykład na podstawie wyciągu z konta, jeśli dokonano płatności kartą. Zdarzały się sytuacje, że potwierdzeniem zakupu w sklepie były nagrania z monitoringu. Dokumentem potwierdzającym zakup jest także wyciąg z terminala płatniczego sklepu lub dokument gwarancji, wydany i podpisany przez tego konkretnego sprzedawcę.

Jolanta Woźniak ukończyła studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Łódzkiego. Od lat związana jest z tematyką spółdzielczości mieszkaniowej i spraw z zakresu procedury cywilnej. Regularnie współpracuje z kancelariami notarialnymi. Nasza ekspertka czeka na Wasze pytania pod adresem: magazynnatura@drogerienatura.pl.