Odporno艣膰 jest stanem niewra偶liwo艣ci na czynniki chorobotw贸rcze. Cz臋艣ciowo zale偶y od gen贸w, wi臋kszej mierze jednak od nas samych. Z pomoc膮 zi贸艂, witamin, sk艂adnik贸w mineralnych i odpowiednich nawyk贸w mo偶emy j膮 znacznie wzmocni膰.聽 A wi臋c do dzie艂a!

Istnieje wiele zi贸艂 o dzia艂aniu immunostymuluj膮cym, czyli pobudzaj膮cych odporno艣膰 organizmu. W艣r贸d ro艣lin, o kt贸rych nie mo偶na zapomnie膰 podczas sezonu infekcyjnego, s膮: aronia, cebula, czosnek, imbir, je偶贸wka, czarny bez, acerola, owoce je偶yny, lipa, malina, mniszek lekarski, nagietek, korze艅 偶e艅-szenia i r贸偶a. Mo偶na z nich przyrz膮dza膰 napary, odwary, syropy lub dodawa膰 je do potraw i napoj贸w. Warto je stosowa膰 zar贸wno profilaktycznie, ale te偶 w trakcie zachorowania, np. przezi臋bienia. Aby kuracje odnios艂y skutek ro艣liny lecznicze stosuje si臋 od 4 do 6 tygodni. Kiedy wprowadzamy je podczas choroby nale偶y pami臋ta膰, aby kuracj臋 zacz膮膰 jak najwcze艣niej, ju偶 po pierwszych objawach. Odporno艣膰 znakomicie wspomagaj膮 algi morskie, a szczeg贸lnie wodorosty takie jak: krasnorosty, brunatnice i zieleniece oraz sinice (spirulina) 鈥 wszystkie one wykazuj膮 w艂a艣ciwo艣ci prozdrowotne.

Witaminy na talerzu

Sk艂adniki mineralne i witaminy s膮 niezb臋dne do prawid艂owego funkcjonowania organizmu. Na wzmocnienie odporno艣ci warto si臋gn膮膰 po cynk i witamin臋 D. O ile cynk mo偶emy dostarczy膰 organizmowi w postaci diety, to witamin臋 D przyjmujmy jako suplement (szczeg贸lnie w okresie od wrze艣nia do kwietnia). Witamina D dba o stan uk艂adu kostnego, jej niedob贸r os艂abia limfocyty T 鈥 jedne z najwa偶niejszych kom贸rek uk艂adu immunologicznego. Kiedy doprowadzimy do utraty cynku, kom贸rki, kt贸re kontroluj膮 zapalenia, wydaj膮 si臋 dzia艂a膰 inaczej, co sprawia, 偶e rozwija si臋 zapalenie. Cynk znajdziemy w produktach bogatych w bia艂ko (mi臋so, skorupiaki), w kaszy gryczanej, pestkach dyni, migda艂ach, fasoli, ciemnym pieczywie. Niedobory innych minera艂贸w takich jak: selen, kwas foliowy, 偶elazo, mied藕 i witamina A, B6, C i E 鈥 r贸wnie偶 zmieszaj膮 nasz膮 odporno艣膰 immunologiczn膮. Pami臋taj jedz tak偶e du偶o kiszonek, maj膮 w sobie bogactwo sk艂adnik贸w, przede wszystkim witaminy C, A, K. Zawieraj膮 tak偶e kwas mlekowy i du偶膮 ilo艣膰 probiotyk贸w. Przypraw膮, kt贸rej warto u偶ywa膰 w sezonie zimnym jest kukurma 鈥 jest silnym przeciwutleniaczem.

Herbaty rozgrzewaj膮ce

Zamiast kawy i zwyk艂ej herbaty warto postawi膰 na owocowe i zio艂owe zamienniki. Herbarta z dzikiej r贸偶y, malin, aronii, czarnego bzu, kopru w艂oskiego, lipy czy czarnej porzeczki nie tylko regeneruje, ale dostarczy witamin. Polecamy doda膰 do napoju imbir, mi贸d, cytryn臋, cynamon 鈥 co kto lubi. Moc drzemi膮ca w zerwanych ro艣linach jest nie do przecenienia. Rozgrzewaj膮ce herbatki uprzyjemni膮 tak偶e zimowe i jesienne wieczory, zrelaksuj膮 nas.

Olejki eteryczne

Najciekawszym przyk艂adem aromaterapii jest z pewno艣ci膮 olejek pomara艅czowy, Wed艂ug bada艅 zwi臋ksza aktywno艣膰 kom贸rek odpowiadaj膮cych za ochron臋 organizmu przed wirusami- tzw. natural killers. Natomiast masa偶 tym olejkiem spowoduje zwi臋kszenie liczby limfocyt贸w we krwi 鈥 odpowiedzialnych za rozpoznawanie gro偶膮cych nam wirus贸w i bakterii.聽

Myj r臋ce

Cz臋ste mycie r膮k sprzyja profilaktyce zdrowotnej. Na d艂oniach nosimy nie tylko brud, ale tak偶e bakterie, wirusy i grzyby. Nast臋pnie nimi pocieramy usta czy nos czy oczy鈥 i choroba gwarantowana. Cz臋sto wi臋c korzystajmy z wody, chusteczek nawil偶aj膮cych i p艂yn贸w higienicznych.

艢pij na zdrowie

Zrezygnuj z palenia papieros贸w, ogranicz spo偶ycie alkoholu, wy艣pij si臋 przynajmniej 8 godzin na dob臋, przeciwdzia艂aj nadmiernemu, d艂ugotrwa艂emu stresowi, schudnij 鈥 w przypadku nadwagi i oty艂o艣ci, przeciwdzia艂aj alergii, regularnie 膰wicz, jedz du偶o owoc贸w i warzyw, zaszczep si臋. Nie zapomnij tak偶e o hartowaniu organizmu. Powinni艣my tak偶e dba膰 o jako艣 powietrza cz臋sto wietrz膮c pomieszczenia i przebywaj膮c na dworze. Nie zapominajmy o sporcie oraz 膰wiczeniach relaksacyjnych a tak偶e medytacji.

Dzie艅 z u艣miechem, szczypta mi艂o艣ci i futrzaki w domu

艢miech wp艂ywa bardzo pozytywnie na nasze zdrowie, dodaje energii, dotlenia m贸zg i cia艂o, wyzwala pozytywne emocje wp艂ywaj膮c pozytywnie na rozw贸j kom贸rek odporno艣ciowych. 艢miech to samo zdrowie. Podobnie jak mi艂o艣膰! Czy wiecie, 偶e ludzie, kt贸rzy trzymaj膮 w domu futrzaki s膮 zdrowsi i pogodniejsi? W kontakcie ze zwierzaczkiem mamy do czynienia z bezwarunkow膮, wolna od krytycyzmu mi艂o艣ci膮.

Uk艂ad immunologiczny to tarcza organizmu. Jego g艂贸wnym zadaniem jest uniemo偶liwienie wnikania drobnoustroj贸w i walka z nimi, je艣li si臋 nam to przydarzy. Wspierajmy go wi臋c z ca艂ych si艂, a z pewno艣ci膮 nam si臋 to op艂aci.

Marzena Czerwi艅ska Murgan