Centra handlowe staj膮 si臋 coraz bardziej eko. Z jednej strony to odpowied藕 na obecne trendy, z drugiej twardy rachunek ekonomiczny. A jeszcze z innej obawa o to, 偶e to handlowi giganci jako pierwsi mog膮 mie膰 okresowo wy艂膮czany pr膮d i w ten spos贸b zosta膰 zmuszeni do czasowego zamkni臋cia, co wynika z przepis贸w dotycz膮cych ogranicze艅 w dost臋pie do energii elektrycznej.

Niezale偶nie od motywacji, centra staj膮 si臋 bardziej przyjazne 艣rodowisku. W pa藕dzierniku w 艂贸dzkiej Manufakturze rozpocz膮艂 si臋 monta偶 paneli s艂onecznych. Na dachu galerii handlowej znajdzie si臋 ich 1219. Ma to kosztowa膰 3 mln z艂 i przynie艣膰 oszcz臋dno艣ci.

鈥 Pracuj膮ca farma b臋dzie w stanie pokry膰 do 45 proc. zapotrzebowania na energi臋 elektryczn膮 cz臋艣ci wsp贸lnych budynku galerii handlowej 鈥 m贸wi Dariusz Ja艅czyk, dyrektor techniczny Manufaktury. 鈥 Pozyskana w ten spos贸b energia elektryczna b臋dzie u偶ywana m.in. do zasilania systemu klimatyzacji i wentylacji, produkcji wody lodowej do klimatyzacji czy zasilania schod贸w, wind i ruchomych chodnik贸w. Dodatkowo z instalacji fotowoltaicznej b臋d膮 zasilane stacje 艂adowania samochod贸w elektrycznych. To na pewno b臋dzie mia艂o pozytywny wp艂yw nie tylko na obni偶enie energoch艂onno艣ci obiektu i koszt贸w ponoszonych na zakup energii elektrycznej, ale tak偶e b臋dzie to nasz wk艂ad w ochron臋 艣rodowiska naturalnego i obni偶enie konsumpcji energii elektrycznej produkowanej z paliw kopalnych.

Roczne oszcz臋dno艣ci maj膮 wynie艣膰 ok. p贸艂 miliona z艂otych. Inwestycja by艂a planowana od kilku lat. S艂awomir Murawski, dyrektor Manufaktury zaznacza, 偶e zarz膮dzanie tak du偶ym obiektem to proces, w kt贸rym trzeba skupi膰 si臋 na d艂ugofalowych dzia艂aniach.

鈥 Zawsze musimy stara膰 si臋 by膰 o jeden krok do przodu, maj膮c na uwadze bezpiecze艅stwo i komfort pracy naszych najemc贸w 鈥 podkre艣la Murawski. 鈥 Pomys艂 inwestycji w fotowoltaik臋 zrodzi艂 si臋 ju偶 pi臋膰 lat temu. Rynek energetyczny zmienia si臋 bardzo dynamicznie i to na nasz膮 niekorzy艣膰, musimy wi臋c by膰 jak najlepiej przygotowani na trudne czasy.

Okazuje si臋, 偶e do takich inwestycji w艂a艣cicieli i zarz膮dc贸w centr贸w handlowych sk艂aniaj膮 te偶鈥 klienci. Z badania 鈥濩entra handlowe ponownie w centrum uwagi klienta?鈥, kt贸re zosta艂o przeprowadzone na zlecenie Manufaktury wynika, 偶e prawie 20 proc. Polak贸w uznaje ekologiczne rozwi膮zania za czynnik decyduj膮cy o ich wyborze centrum handlowego, natomiast 57 proc. respondent贸w deklaruje, 偶e ekorozwi膮zania zach臋caj膮 ich do odwiedzin w danym centrum.

聽鈥 Te wyniki mo偶e nie s膮 jeszcze imponuj膮ce, ale obserwujemy, 偶e 艣wiadomo艣膰 ekologiczna klient贸w dynamicznie ro艣nie. Z pewno艣ci膮 w kolejnych latach dzia艂ania proekologiczne stan膮 si臋 konieczno艣ci膮, tak偶e ze wzgl臋du na presj臋 spo艂eczn膮 鈥 t艂umaczy S艂awomir Murawski.

Podobne wnioski p艂yn膮 z bada艅 firmy GfK dla Polskiej Rady Centr贸w Handlowych. Aspekt ekologiczny wa偶ny jest dzi艣 ju偶 dla 40 proc. kupuj膮cych. Co wi臋cej, jak wynika z bada艅 przygotowanych przez PwC, tak偶e dla Rady, 56 proc. klient贸w sk艂onnych by艂oby zmieni膰 odwiedzane przez siebie centrum na takie, kt贸re dba o 艣rodowisko.

鈥 Polacy chc膮 robi膰 zakupach w miejscach, kt贸re s膮 艣wiadome tego, jaki wp艂yw wywieraj膮 na 艣rodowisko, a dzi臋ki temu dok艂adaj膮 wszelkich stara艅, aby go zminimalizowa膰 鈥 m贸wi Marta Drzewiecka, przedstawicielka firmy Newbridge, kt贸ra zarz膮dza centrami handlowymi. 鈥 Ceni si臋 dzi艣 obiekty eko艣wiadome i ekoodpowiedzialne, kt贸re dzia艂aj膮 w spos贸b zr贸wnowa偶ony oraz ucz膮 klienta takich postaw przez popularyzacj臋 np. zasad recyklingu.

Na ekologiczne rozwi膮zania uwag臋 zwracaj膮 wi臋c nie tylko w艂a艣ciciele i zarz膮dcy najwi臋kszych centr贸w handlowych. Bardziej eko staj膮 si臋 m.in. centra handlowe: Newbridge, czyli Nowe Czy偶yny w Krakowie, Nowe Bielawy w Toruniu oraz Nowa G贸rna w 艁odzi. W zako艅czonej w艂a艣nie certyfikacji BREEAM-In-Use ka偶de z nich uzyska艂o wynik 鈥瀍xcellent鈥, czyli 鈥瀌oskona艂y鈥. Bardzo wysokie noty obiekty otrzyma艂y m.in. za energooszcz臋dno艣膰, minimalizacj臋 zu偶ycia wody czy dzia艂ania maj膮ce na celu ograniczenie zanieczyszcze艅 i wp艂ywu na 艣rodowisko naturalne.

Oceniaj膮cy zwr贸cili uwag臋 tak偶e na to, jak centra oddzia艂uj膮 na wellbeing i zdrowie, a tak偶e, w jaki spos贸b gospodaruj膮 i zarz膮dzaj膮 na co dzie艅 swoimi terenami zielonymi. Na ocenie zawa偶y艂y tak偶e podejmowane dzia艂ania proekologiczne i to zar贸wno w obszarze edukacji, jak i w inwestycyjnym.

鈥 Coraz wy偶sze oceny, jakie nasze obiekty uzyskuj膮 w kolejnych certyfikacjach BREEAM-In-Use, to dow贸d na to, 偶e centra ewoluuj膮 we w艂a艣ciwym kierunku, maj膮c na uwadze nie tylko sw贸j w艂asny rozw贸j na rynku, ale tak偶e wp艂yw, jaki dzi臋ki tym zmianom wywieraj膮 na swoje otoczenie, 艣rodowisko naturalne i cz艂owieka 鈥 m贸wi Marta Drzewiecka.鈥 Ostatnie lata pod tym wzgl臋dem by艂y dla nas niezwykle intensywne. W parze z zakrojonymi na szerok膮 skal臋 modernizacjami sz艂y bowiem inwestycje maj膮ce na celu dostosowanie obiekt贸w do proekologicznych, 艣wiatowych standard贸w w takich obszarach, jak chocia偶by: gospodarowanie energi膮 elektryczn膮 i wod膮, zarz膮dzanie odpadami oraz recykling.

W centrach Newbridge zosta艂 wdro偶ony autorski i wielowymiarowy program edukacji proekologicznej eco smart. Obj膮艂 zasi臋giem klient贸w, najemc贸w i partner贸w. Zdaniem Marty Drzewieckiej, w tym obszarze w ostatnich 10 latach zasz艂y ogromne zmiany. Ekologia przesta艂a by膰 tylko dodatkiem do dzia艂alno艣ci centrum handlowego czy jego aktywno艣ci marketingowej, sta艂a si臋 za to fundamentem rozwoju i realizacji kolejnych inwestycji. Wzros艂o przy tym tak偶e znaczenie takich certyfikat贸w, jak BREEAM In-Use, kt贸re w spos贸b niezale偶ny potwierdzaj膮, 偶e centrum handlowe zmienia si臋 z my艣l膮 o 艣rodowisku.

Nie tylko infrastruktura centr贸w staje si臋 bardziej eko, ale znajduje si臋 w nich te偶 miejsce dla ekologicznych najemc贸w. W Porcie 艁贸d藕 we wrze艣niu otwarty zosta艂 Butik Cyrkularny marki Ubrania do Oddania, czyli sklep z u偶ywan膮 odzie偶膮. Punkty pod tym szyldem dzia艂aj膮 ju偶 w Warszawie, Poznaniu, Wroc艂awiu, Katowicach i Bydgoszczy.

Wn臋trze sklepu wyposa偶one jest w wi臋kszo艣ci w meble i dekoracje przetworzone metod膮 recyklingu lub upcyclingu.

鈥 Polek i Polak贸w nie trzeba przekonywa膰 do second hand贸w, bo korzysta nich ju偶 ponad 10 mln os贸b w naszym kraju 鈥 m贸wi Zosia Zochniak, pomys艂odawczyni i wsp贸艂za艂o偶ycielka UbraniaDoOddania.pl oraz Butik贸w Cyrkularnych. 鈥 Problem le偶y gdzie indziej. Nasz rynek second hand w wi臋kszo艣ci bazuje na towarze z 鈥瀦achodu鈥, w wyniku czego Polska sta艂a si臋 niejako tekstylnym 艣mietnikiem Europy. Dlatego jako Ubrania Do Oddania chcemy przekona膰 konsument贸w do korzystania z tych second hand贸w, kt贸re dzia艂aj膮 w modelu cyrkularnym, czyli takim, kt贸ry oferuje ubrania kupione na terenie Polski, tutaj zebrane jako odzie偶 u偶ywana, a nast臋pnie posortowane i wprowadzone ponownie do obiegu.

W 艂贸dzkim Butiku Cyrkularnym mo偶na zostawi膰 niepotrzebne ju偶 ubrania, obuwie i akcesoria. Dzi臋ki takiemu rozwi膮zaniu mo偶na nie tylko kupi膰 wyselekcjonowan膮 i od艣wie偶on膮 odzie偶, ale tak偶e nada膰 ubraniom drugie 偶ycie. Dodatkowo ka偶dy kilogram zebranej odzie偶y to z艂ot贸wka realnej pomocy dla podopiecznych organizacji pozarz膮dowych.

Z analizy firmy Global Data dla Thredup wynika, 偶e zainteresowanie zakupami odzie偶y z drugiej r臋ki ro艣nie w tempie jedena艣cie razy szybszym ni偶 tradycyjny handel. Tw贸rcy raportu przewiduj膮, 偶e w 2030 roku rynek ten b臋dzie wart oko艂o 84 miliardy dolar贸w, czyli dwa razy wi臋cej ni偶 prognozowane notowania systemu fast fashion. A wszystko w imi臋 zysk贸w i ekologii.