Wiele tradycji dalekowschodnich przenika do kultury europejskiej. Nie ma w tym nic dziwnego, 偶e mieszka艅cy reszty 艣wiata chc膮 zg艂臋bi膰 sekrety Japo艅czyk贸w, s艂yn膮cych z d艂ugiego i szcz臋艣liwego 偶ycia.

Japo艅ska dieta wodna (JDW) cieszy si臋 w ostatnim czasie du偶膮 popularno艣ci膮. Dzi臋ki niej mo偶emy pozby膰 si臋 nadprogramowych kilogram贸w, oczy艣ci膰 organizm z toksyn i nawodni膰 go. Stosuj膮c j膮 nie trzeba odmawia膰 sobie jedzenia, bo jej cel nie ogranicza si臋 tylko do utraty kilogram贸w (cho膰 to cz臋sto skutek uboczny). Jak t艂umaczy jej propagatorka i znawczyni, Joanna Niecikowska, idea diety wodnej sprowadza si臋 do 艣wiadomego picia wody. Gdy si臋 tego nauczymy, ze zdumieniem odkryjemy, jak ogromn膮 moc ma ta prozaiczna czynno艣膰. I w jak du偶ym stopniu wp艂ywa na funkcjonowanie ca艂ego organizmu, pocz膮wszy od sk贸ry, poprzez gospodark臋 hormonaln膮, prac臋 jelit, cykle menstruacyjne a偶 po umys艂.

Zasady

Dieta opiera si臋 na rytuale picia wody. Jej tw贸rcy zalecaj膮 rozpocz臋cie dnia od wypicia od 250 do 500 ml wody na czczo. Osoby, kt贸rym smak wody nie do ko艅ca odpowiada, mog膮 doda膰 do niej mi臋t臋 lub sok z cytryny. Nale偶y pami臋ta膰, aby nie pi膰 jej bezpo艣rednio przed 艣niadaniem. Po wypiciu porannej porcji p艂yn贸w nale偶y odczeka膰 z jedzeniem 45 minut i dopiero po tym czasie przyst膮pi膰 do konsumowania pierwszego posi艂ku. Nie nale偶y pi膰 w czasie posi艂k贸w, lecz 1,5 godziny po nich. Za to p贸艂 godziny przed kolacj膮 i obiadem mo偶na wypi膰 po szklance wody. Ostatni膮 porcj臋 wody przyjmujemy p贸艂 godziny przed snem. Woda powinna by膰 przefiltrowana. A je艣li u偶ywamy w贸d mineralnych (niegazowanych) ze sklepu, kupujmy t臋 w szklanych butelkach. Do wody dodawajmy niewielkie ilo艣ci soli k艂odawskiej lub himalajskiej. Do tego stosujmy 偶ywno艣膰 niskoprzetworzon膮. Wa偶ne jest unikanie s艂odyczy i da艅 typu fast food. Podstaw臋 diety powinny stanowi膰 warzywa i owoce o niskiej zawarto艣ci t艂uszczu. Na naszych talerzach powinny znale藕膰 si臋: pe艂noziarniste kasze, chudy nabia艂, chude mi臋so, ryby i jaja. Nale偶y tak偶e wypija膰 wod臋 zawsze, gdy pojawia si臋 g艂贸d, a nie jest planowany posi艂ek. By odnie艣膰 korzy艣ci, wod臋 nale偶y pi膰 wolno, ma艂ymi 艂ykami, spokojnie. Lepiej wypi膰 spokojnie jedn膮 szklank臋 wody ni偶 dwie w po艣piechu.

Skuteczno艣膰

Dieta wodna nie jest niczym innowacyjnym. Nieprawid艂owe nawodnienie organizmu jest przyczyn膮 dolegliwo艣ci trawiennych, z艂ego samopoczucia i odpowiada za to, 偶e trudno nam si臋 pozby膰 zb臋dnych kilogram贸w. Nacisk na picie wody jest wi臋c w pe艂ni uzasadniony. U zdrowej kobiety woda stanowi 50 procent masy cia艂a, u m臋偶czyzna nawet 60 procent. Woda znajduje si臋 we wszystkich kom贸rkach, a tak偶e w osoczu i w szpiku. Jej zadaniem jest regulacja temperatury cia艂a, zwil偶anie b艂on 艣luzowych ga艂ek ocznych i staw贸w. Bez niej trudno m贸wi膰 o procesie trawienia, r贸wnowadze wodno-elektrolitowej, gospodarce kwasowo-zasadowej, wch艂anianiu substancji od偶ywczych z pokarm贸w. Umo偶liwia ona sprawn膮 przemian臋 materii, a tak偶e usuwanie toksyn z organizmu. Zwi臋kszanie ilo艣ci wody skutkuje lepszym samopoczuciem. Czujemy si臋 lekko i rzadziej si臋gamy po dodatkowe przek膮ski. Podczas stosowania tej diety problematyczne jest zazwyczaj trzymanie si臋 regularnych p贸r jedzenia, a to jednak jest bardzo wa偶ne.

Ile wody warto pi膰 w ci膮gu dnia?

Zapotrzebowanie na wod臋 jest inne u ka偶dego cz艂owieka 鈥 zale偶y od masy cia艂a, aktywno艣ci fizycznej, wieku, stosowanej diety, a tak偶e od temperatury za oknem i wilgotno艣ci powietrza. Zgodnie z zaleceniami 艢wiatowej Organizacji Zdrowia (WHO) nale偶y pi膰 co najmniej 30 ml wody na ka偶dy kilogram masy cia艂a w ci膮gu dnia. U kobiet w ci膮偶y to zapotrzebowanie wzrasta.

Jak膮 wod臋 pi膰?

R贸偶n膮. Dzieciom, przysz艂ym mamom, kobietom karmi膮cym piersi膮 i osobom starszym zaleca si臋 wod臋 niskozmineralizowan膮 鈥 藕r贸dlan膮. Podczas letnich upa艂贸w albo gdy prowadzimy intensywny tryb 偶ycia lepszym wyborem b臋dzie woda 艣rednio- lub wysokozmineralizowana. Taka woda dobrej jako艣ci dostarcza organizmowi du偶o wapnia, cynku, 偶elaza, a tak偶e magnezu.

Jak d艂ugo mo偶na stosowa膰 diet臋 wodn膮?

Diet臋 t臋 鈥 pod warunkiem, 偶e jej za艂o偶enia zosta艂y dobrze zrozumiane 鈥 mo偶na stosowa膰 stale. Jest ona ca艂kowicie bezpieczna, poniewa偶 polega przede wszystkim na zwi臋kszaniu ilo艣ci spo偶ywanych p艂yn贸w. A to bardzo dobrze wp艂ywa na funkcjonowanie organizmu. Mo偶na j膮 艂膮czy膰 tak偶e z innymi dietami. Nie ma 偶adnych ogranicze艅 poza wykluczeniem produkt贸w wysokoprzetworzonych czy u偶ywek.

Japo艅ska dieta wodna daje niesamowite efekty. To prosty spos贸b na pi臋kn膮 cer臋, p艂aski brzuch i lepszy sen.

Marzena Czerwi艅ska-Murgan