Czy Polacy dbaj─ů o sw├│j wzrok?

Nie ulega w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e ka┼╝dego dnia nasz wzrok nara┼╝ony jest na wiele bod┼║c├│w. Praca, kontakt z najbli┼╝szymi, rozrywka ÔÇô to dopiero pocz─ůtek d┼éugiej wyliczanki. Jednym z zagro┼╝e┼ä dla naszych oczu s─ů ekrany urz─ůdze┼ä elektrycznych, kt├│rych promieniowanie w nadmiarze mo┼╝e by─ç dla nas niebezpieczne. Tymczasem z badania #GodzinaDlaOka wynika, ┼╝e ┼Ťrednio w dni robocze korzystamy z nich ponad 10 godzin na dob─Ö. To jednak nie wszystko.

Raport #GodzinaDlaOka, przygotowany przez agencj─Ö badawcz─ů Zymetria w kwietniu br., przynosi niepokoj─ůce wnioski. Polacy sp─Ödzaj─ů przed ekranami ┼Ťrednio ponad 10 godzin na dob─Ö w dni robocze. Urz─ůdzenia elektroniczne to r├│wnie┼╝ zdecydowanie domena m┼éodych doros┼éych ÔÇô ┼Ťrednia dla wieku 18-25 lat wynosi 10 godzin, a dla wieku 26-40 wzrasta do 11,3. Pocieszaj─ůcy jest fakt, ┼╝e czas sp─Ödzony przed ekranem w dni wolne od pracy waha si─Ö w okolicy 6 godzin na dob─Ö.

Dlaczego nadmiar promieniowania z ekran├│w jest niebezpieczny?

Wiele m├│wi si─Ö o szkodliwo┼Ťci ┼Ťwiat┼éa niebieskiego, kt├│re jest naturaln─ů sk┼éadow─ů ┼Ťwiat┼éa s┼éonecznego. Emitowane jest tak┼╝e przez urz─ůdzenia LCD, LED czy ┼Ťwiat┼éa ksenonowe samochod├│w. W dobie tak intensywnego rozwoju technologicznego, kiedy ekrany otaczaj─ů nas na ka┼╝dym kroku, jeste┼Ťmy szczeg├│lnie nara┼╝ani na jego oddzia┼éywanie. W jaki spos├│b ┼Ťwiat┼éo niebieskie wp┼éywa na nasze oczy, zw┼éaszcza przy d┼éugim nara┼╝eniu?

Pod wp┼éywem ┼Ťwiat┼éa niebieskiego, a tak naprawd─Ö jego fragmentu niebiesko-fioletowego, dochodzi do przyspieszenia degeneracji siatk├│wki, przede wszystkim w obszarze plamki, czyli miejsca odpowiedzialnego w oku za najlepsze widzenie, zwi─Ökszaj─ůc ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki zwi─ůzanego z wiekiem. Wp┼éywa bowiem niekorzystnie na barwnik wzrokowy melanopsyn─Ö, powoduj─ůc powstawanie wolnych rodnik├│w i nieodwracalne uszkodzenie fotoreceptor├│w. Przyspiesza r├│wnie┼╝ rozw├│j za─çmy. Skutkiem d┼éugiego nara┼╝enia na t─Ö d┼éugo┼Ť─ç ┼Ťwiat┼éa mo┼╝e by─ç, zw┼éaszcza pod koniec intensywnego dnia pracy, zm─Öczenie oczu lub inne dolegliwo┼Ťci, takie jak: zaczerwienienie, b├│l czy nieostre widzenie. Dlatego wa┼╝ne jest ograniczanie jego oddzia┼éywania na oczy ÔÇô dr n. med. Anna Groblewska, specjalista chor├│b oczu, ekspertka kampanii #GodzinaDlaOka.

Na co cierpi─ů polskie oczy?

Styl ┼╝ycia skoncentrowany g┼é├│wnie wok├│┼é ekran├│w urz─ůdze┼ä elektronicznych niestety niesie za sob─ů powa┼╝niejsze konsekwencje. Respondenci bior─ůcy udzia┼é w badaniu wskazali, ┼╝e do najcz─Ö┼Ťciej wyst─Öpuj─ůcych u nich dolegliwo┼Ťci narz─ůdu wzroku nale┼╝─ů: ┼ézawienie (48 proc. wskaza┼ä), pieczenie (42 proc.), zaczerwienienie oczu (39 proc.), sw─Ödzenie (38 proc.) oraz uczucie piasku pod powiekami (33 proc.). Niemal wszystkie wymienione dolegliwo┼Ťci wyst─Öpuj─ů g┼é├│wnie u os├│b, kt├│re na co dzie┼ä wykonuj─ů prac─Ö biurow─ů.

Objawy wskazane przez respondent├│w w badaniu (poza sw─Ödzeniem, kt├│re wskazuje na alergi─Ö oczu) s─ů typowe dla tzw. zespo┼éu suchego oka. Jedn─ů z przyczyn jego wyst─Öpowania jest zbyt intensywne korzystanie z urz─ůdze┼ä elektronicznych. Warto zaznaczy─ç, ┼╝e m─Ö┼╝czy┼║ni cz─Ö┼Ťciej wykonuj─ů prac─Ö fizyczn─ů, a tak┼╝e zwracaj─ů mniejsz─ů uwag─Ö na swoje dolegliwo┼Ťci, dlatego rzadziej deklaruj─ů wyst─Öpowanie objaw├│w ÔÇô komentuje dr n. med. Anna Groblewska, specjalistka chor├│b oczu, ekspertka kampanii #GodzinaDlaOka.

W jaki spos├│b walczymy z tymi dolegliwo┼Ťciami?

Powy┼╝sze symptomy suchego oka obserwuje u siebie codziennie ponad ┬╝ badanych, co drugi ankietowany ÔÇ×co najmniej raz w tygodniuÔÇŁ, a kolejne 26 proc. kilka razy w miesi─ůcu. Z kolei najpopularniejszym sposobem radzenia sobie z tymi problemami jest stosowanie kropli nawil┼╝aj─ůcych, przemywanie twarzy lub mruganie ÔÇô takie odpowiedzi wskaza┼éo kolejno 55, 45 oraz 36 proc. respondent├│w (pytanie z odpowiedziami wielokrotnego wyboru).

Skuteczne nawil┼╝anie oczu jest kluczowe w kontek┼Ťcie pojawienia si─Ö dolegliwo┼Ťci zwi─ůzanych z zespo┼éem suchego oka. Nale┼╝y jednak zaznaczy─ç, ┼╝e samo zwi─Ökszenie cz─Östo┼Ťci mrugania mo┼╝e okaza─ç si─Ö niewystarczaj─ůce ÔÇô w├│wczas nale┼╝y si─Ögn─ů─ç po krople nawil┼╝aj─ůce, najlepiej wytworzone na bazie naturalnych sk┼éadnik├│w, np. kwasu hialuronowego, kt├│ry wyst─Öpuje w zdrowym oku i filmie ┼ézowym. To jednak nie wszystko ÔÇô nasze oczy, podobnie jak my po ci─Ö┼╝kim dniu pracy, r├│wnie┼╝ potrzebuj─ů odpoczynku. Zdecydowanie nie b─Ödzie nim sp─Ödzenie kolejnych godzin na ogl─ůdaniu filmu, kilku odcink├│w serialu czy wizyta w kinie. Lepszym rozwi─ůzaniem jest np. godzinny spacer, spotkanie z przyjaci├│┼émi czy zaj─Öcia fitness ÔÇô w├│wczas oczy otrzymaj─ů czas na regeneracj─Ö. Takie dzia┼éania zwi─Öksz─ů nasz komfort przy wykonywaniu codziennych obowi─ůzk├│w ÔÇô komentuje dr n. med. Anna Groblewska, specjalistka chor├│b oczu, ekspertka kampanii #GodzinaDlaOka.

Czy pami─Ötamy o w┼éa┼Ťciwym odpoczynku?

Niezale┼╝nie od tego, jak─ů prac─Ö zawodow─ů wykonujemy w ci─ůgu dnia, bardzo wa┼╝ne jest zregenerowanie ca┼éego naszego organizmu. Z badania wynika, ┼╝e najpopularniejsz─ů form─ů odpoczynku jest w┼Ťr├│d respondent├│w sp─Ödzanie czasu z rodzin─ů ÔÇô tak─ů odpowied┼║ wskaza┼éo 59 proc. ankietowanych (odpowiedzi wielokrotnego wyboru). Jednak ju┼╝ na dalszym miejscu pojawi┼éa si─Ö deklaracja ÔÇ×ogl─ůdam telewizj─Ö/platformy streamingoweÔÇŁ (56 proc.) i ÔÇ×przegl─ůdam media spo┼éeczno┼ŤcioweÔÇŁ (56 proc.). To aktywno┼Ťci, kt├│re zdecydowanie anga┼╝uj─ů i m─Öcz─ů nasz wzrok, co w konsekwencji bardzo cz─Östo doprowadza do dolegliwo┼Ťci narz─ůdu wzroku poprzez zbyt intensywne oddzia┼éywania ┼Ťwiat┼éa niebieskiego.

W nadmiarze jest ono szkodliwe niezale┼╝nie od pory dnia, podczas kt├│rej nara┼╝amy si─Ö na jego oddzia┼éywanie. Warto zaznaczy─ç, ┼╝e szczeg├│lnie niebezpieczne mo┼╝e by─ç w├│wczas, gdy korzystamy z niego p├│┼║nym wieczorem, bezpo┼Ťrednio przed za┼Ťni─Öciem. Wp┼éywa bowiem r├│wnie┼╝ na zaburzenie naturalnego rytmu dobowego, powoduj─ůc trudno┼Ťci w zasypianiu, gorsz─ů jako┼Ť─ç snu, a nawet bezsenno┼Ť─ç, a w ci─ůgu dnia niepok├│j czy wahania nastroju. Z badania #GodzinaDlaOka wynika, ┼╝e najcz─Ö┼Ťciej w p├│┼║nych godzinach decydujemy si─Ö na ogl─ůdanie telewizji lub korzystanie z popularnych medi├│w streamingowych. Tak─ů aktywno┼Ť─ç wskaza┼éo a┼╝ 53 proc. respondent├│w, a 35 proc. ankietowanych zaznaczy┼éo opcj─Ö ÔÇ×przegl─ůdam media spo┼éeczno┼ŤcioweÔÇŁ (pytania z odpowiedziami wielokrotnego wyboru). Ten spos├│b sp─Ödzania ostatniej godziny przed p├│j┼Ťciem spa─ç uzupe┼éniaj─ů dodatkowo gry wideo, kt├│rym oddaje si─Ö w├│wczas 1 na 10 badanych.

Z perspektywy naszych oczu i ca┼éego organizmu istniej─ů zdecydowanie korzystniejsze czynno┼Ťci, kt├│re mo┼╝emy wykona─ç bezpo┼Ťrednio przed snem. T─Ö ostatni─ů godzin─Ö przed za┼Ťni─Öciem, ale nie tylko, zdecydowanie lepiej spo┼╝ytkujemy, je┼╝eli si─Ögniemy po tradycyjn─ů ksi─ů┼╝k─Ö lub czytnik, kt├│ry nie emituje niebieskiego ┼Ťwiat┼éa ÔÇô oczywi┼Ťcie przy odpowiednim o┼Ťwietleniu, p├│jdziemy na spacer, po┼Ťwi─Öcimy si─Ö aktywno┼Ťci fizycznej, pos┼éuchamy muzyki, podcast├│w czy po prostu sp─Ödzimy czas z najbli┼╝szymi. Ograniczaj─ůc dost─Öp ┼Ťwiat┼éa niebieskiego tu┼╝ przez po┼éo┼╝eniem si─Ö do ┼é├│┼╝ka sprawimy jednocze┼Ťnie, ┼╝e nasz sen b─Ödzie bardziej efektywny, co prze┼éo┼╝y si─Ö na nasze samopoczucie i kondycj─Ö ca┼éego organizmu w kolejnym dniu ÔÇô ko┼äczy dr n. med. Anna Groblewska, specjalista chor├│b oczu, ekspertka kampanii #GodzinaDlaOka.

Wi─Öcej eksperckich porad nt. ochrony oczu oraz informacje nt. kampanii mo┼╝na znale┼║─ç na stronie ÔÇô https://godzinadlaoka.pl/.