Wie艣膰 o tym, 偶e Leonardo Di Caprio rzadko si臋 k膮pie, by w ten spos贸b oszcz臋dza膰 wod臋 i 偶y膰 w zgodzie z natur膮, obieg艂a portale i wydawnictwa nie tylko plotkarskie ju偶 10 lat temu. Przy okazji 艣wiat pozna艂 ogrom dzia艂a艅, kt贸re aktor podejmuje na rzecz klimatu i przyrody. W贸wczas nie by艂o to jeszcze standardem. Dzi艣, ledwie dekad臋 p贸藕niej, bycie eko to w celebryckim 艣wiecie niemal偶e obowi膮zek.

Segregacja 艣mieci, kompostowanie odpad贸w, oszcz臋dzanie wody, gaszenie 艣wiate艂, uprawa warzyw w przydomowym ogr贸dku. I oczywi艣cie rezygnacja z produkt贸w pochodzenia zwierz臋cego 鈥 na talerzu, na p贸艂ce z kosmetykami, w garderobie. Ma by膰 ro艣linnie, naturalnie, etycznie. Fanaberia? Nie, wsp贸艂czesny standard, przynajmniej w艣r贸d gwiazd filmu, muzyki czy mody, kt贸re tym jeszcze r贸偶ni膮 si臋 od zwyk艂ych 艣miertelnik贸w, 偶e dysponuj膮 ogromn膮 moc膮 przekazu. I ch臋tnie z tego korzystaj膮, anga偶uj膮c si臋 w dziesi膮tki kampanii spo艂ecznych, wspieraj膮c organizacje takie jak Greenpeace czy WWF, publicznie adoptuj膮c pszczo艂y, zbieraj膮c fundusze na ochron臋 las贸w tropikalnych i gin膮cych gatunk贸w. Niekt贸rzy nawet pisz膮 ksi膮偶ki, jak Marcin Doroci艅ski (鈥濶a ratunek鈥). Aktor znany jest z zaanga偶owania w r贸偶nego typu projekty proekologiczne, sam te偶 stara si臋 偶y膰 tak, by w jak najmniejszym stopniu szkodzi膰 naturze, przekonuj膮c do tego samego innych. Przesta艂 je艣膰 mi臋so, cieszy si臋, 偶e z plan贸w filmowych znikaj膮 plastikowe, jednorazowe sztu膰ce i talerze. W jednym z wywiad贸w m贸wi艂, 偶e we wsp贸艂czesnych czasach segregacja 艣mieci sta艂a si臋 obywatelskim obowi膮zkiem.

KOSMETYKI TYLKO NATURALNE Bez silnych detergent贸w, bez sztucznych barwnik贸w i konserwant贸w, wytworzone ze sk艂adnik贸w ro艣linnych, nietestowane na zwierz臋tach 鈥 dla 艣wiatowych i rodzimych celebryt贸w niezwykle istotne jest to, czym si臋 myj膮, piel臋gnuj膮, maluj膮. Do stosowania naturalnych, wega艅skich kosmetyk贸w przyznaje si臋 rzesza gwiazd. To ju偶 swego rodzaju codzienno艣膰, a prezentowanie warto艣ci odmiennych mog艂oby w tym 艣rodowisku spotka膰 si臋 z niezrozumieniem czy wr臋cz ostracyzmem. O krok dalej id膮 znani, kt贸rzy w艂asne upodobania monetyzuj膮, tworz膮c w艂asne marki odwo艂uj膮ce si臋 do idei eko, bio, wege, zr贸wnowa偶onego rozwoju, etycznej produkcji etc. Oczywi艣cie nie bez zwi膮zku z szybko zmieniaj膮cym si臋 zapotrzebowaniem rynkowym. Przyk艂adowo, lini臋 wega艅skich produkt贸w do makija偶u wypu艣ci艂a na rynek znana aktorka m艂odego pokolenia Julia Wieniawa (aczkolwiek, jak donosi艂y serwisy bran偶owe, celebrytka niedawno wycofa艂a si臋 z przedsi臋wzi臋cia). Swoim nazwiskiem mark臋 naturalnych kosmetyk贸w sygnuje te偶 Kinga Rusin, twarz wega艅skim produktom da艂a r贸wnie偶 m.in. Weronika Rosati.

BEZ MYD艁A, PROSZKU, DEZODORANTU Ci, kt贸rzy id膮 o krok dalej, stawiaj膮 na dzia艂ania, kt贸re jeszcze do niedawna w powszechnym odbiorze postrzegane by艂y w kategoriach zaniedba艅 higienicznych. Dzi艣 ju偶 niekoniecznie. O tym, 偶e mo偶na 偶y膰 bez codziennych k膮pieli przekonywali niedawno Mila Kunis i Ashton Kutcher, a tak偶e Jake Gyllenhaal, wcze艣niej za艣 wspomniany Di Caprio. Doskonale wpisuje si臋 to w nurty zero i less waste, w my艣l kt贸rych nale偶y zu偶ywa膰 tylko tyle produkt贸w i surowc贸w, ile jest naprawd臋 niezb臋dne, nie m贸wi膮c o aspektach czysto kosmetycznych i dermatologicznych. Brad Pitt znany jest ze swojej niech臋ci do myde艂 i szampon贸w, kt贸re wed艂ug niego maj膮 by膰 toksyczne (zamiast nich ma wybiera膰 tradycyjne, naturalne mikstury). Wiele gwiazd, takich jak Matthew McConaughey czy Cameron Diaz, przyznaje, 偶e nie u偶ywa dezodorant贸w. Aktorka nie ma te偶 problemu z tym, by w艂o偶y膰 na siebie to samo ubranie kilka razy z rz臋du, bez prania. Co te偶 nie jest niczym odosobnionym. Mi臋dzy innymi ze wzgl臋d贸w ekologicznych znany tancerz i choreograf Micha艂 Pir贸g swojej ulubionej kurtki nie pierze, lecz鈥 mrozi j膮.

SI艁A FILMOWEGO OBRAZU Aktorzy i muzycy anga偶uj膮 si臋 te偶 w przedsi臋wzi臋cia o du偶ej 鈥瀞kali ra偶enia鈥. S膮 sta艂ymi go艣膰mi 艣wiatowych konwencji klimatycznych, rozmawiaj膮 z przyw贸dcami 艣wiata o problemach emisyjno艣ci gospodarki, wycinki po艂aci le艣nych czy innej zgubnej dzia艂alno艣ci cz艂owieka. W publicznym dyskursie wykorzystuj膮 te偶 dobrze sobie znane 艣rodki wyrazu artystycznego. Przyk艂adowo, Leonardo Di Caprio zosta艂 producentem wykonawczym oraz propagatorem g艂o艣nego filmu Cowspiracy: The Substainability Secret. Obraz ten stanowi swego rodzaju akt oskar偶enia wobec hodowc贸w i producent贸w z bran偶y mi臋snej oraz mleczarskiej, obarczaj膮c ich win膮 o znacz膮ce przyczynianie si臋 do powstawania efektu cieplarnianego. Film, cho膰 przez niekt贸rych krytykowany tak偶e od strony merytorycznej, w sugestywny spos贸b pokazuje, jak ogromna emisja szkodliwych gaz贸w do atmosfery wi膮偶e si臋 z hodowl膮 zwierz膮t i wszelkimi procesami jej towarzysz膮cymi.

HIPOEKOCELEBRYCI? Jednocze艣nie jednak wielu celebryt贸w, znanych ze swojej dzia艂alno艣ci na rzecz klimatu i 艣rodowiska, oskar偶anych jest o hipokryzj臋 zar贸wno przez ekolog贸w, jak i przez konserwatywnych sceptyk贸w neguj膮cych globalne ocieplenie. Bo czy mo偶na instruowa膰 innych w kwestii segregowania 艣mieci, spo偶ywania ekologicznej 偶ywno艣ci czy korzystania z paliwo偶ernych samochod贸w, gdy samemu zostawia si臋 pot臋偶ny 艣lad w臋glowy? Poj臋cie to, dotycz膮ce emisji dwutlenku w臋gla, z lubo艣ci膮 wykorzystywane jest w kontek艣cie podr贸偶y prywatnymi samolotami, nawet na kr贸tkich dystansach i w pojedynk臋, a tak偶e korzystania z floty aut bynajmniej nie eko. Wy艂apywane s膮 wszelkie tego typu sytuacje, a z zarzutami musia艂 si臋 zmaga膰 sam Di Caprio, a tak偶e inni znani ekologowie w艣r贸d celebryt贸w, tacy jak Sting czy Javier Bardem. Hipokryzj臋 i czysto merkantylne motywacje zarzuca si臋 te偶 gwiazdom promuj膮cym swoje w艂asne, ekologiczne marki. Faktem bowiem jest, 偶e has艂a zr贸wnowa偶onego rozwoju i troski o klimat trafiaj膮 na podatny grunt i maj膮 du偶y potencja艂 komercyjny 鈥 innymi s艂owy: mo偶na na nich dobrze zarabia膰 i niekiedy trudno odr贸偶ni膰, jakie faktycznie motywacje stoj膮 za poszczeg贸lnymi przedsi臋wzi臋ciami. Co nie przeczy temu, 偶e ka偶de z nich mo偶e cho膰 cz臋艣ciowo przys艂u偶y膰 si臋 naturze.

tekst: Piotr Brz贸zka