Konsumenci i producenci stają się coraz bardziej otwarci na stosowanie kosmetyków naturalnych co jest wspierane przez trend wzrostowy świadomości ekologicznej i zdrowotnej. Zjawiska te można znaleźć zarówno w zachowaniach producentów, jak i konsumentów. Badania potwierdzają, że rola ekologicznych lub naturalnych produktów w przemyśle kosmetycznym jest coraz bardziej wyraźna. W badaniu nastąpiła próba określenia jakie czynniki wpływają na grupy konsumentów przy zakupie produktów ekologicznych. Dane do badania zostały zebrane za pomocą kwestionariusza internetowego, wyłącznie na Węgrzech.

Na podstawie przeprowadzonych badań wyniki pokazały, że można utworzyć trzy grupy konsumentów w oparciu o ich zachowania na rynku kosmetycznym. Jedna z nich jest całkowicie “zielona”, ​​co oznacza zakup kosmetyków naturalnych, druga preferuje kosmetyki chemiczne, a trzecia grupa jest mieszana, która kupuje zarówno kosmetyki naturalne, jak i chemiczne. Są konsumenci, którzy kupują kosmetyki naturalne, nawet te droższe niż kosmetyki chemiczne, dla których ochrona zdrowia i środowiska jest najważniejszym kryterium. Są konsumenci, którzy wierzą w tradycyjne marki z długoletnią tradycją.

Jak wynika z badań, kobiety są bardziej otwarte na kupowanie kosmetyków i kosmetyków naturalnych niż mężczyźni, ale niekoniecznie ma to związek z zakupem żywności ekologicznej. Nie wszyscy uczestnicy uznali za oczywiste, że kupowanie żywności ekologicznej powinno skłaniać ich do wyboru kosmetyków naturalnych. Konsumenci nie będą używać kosmetyków naturalnych, jeśli nie są tak skuteczne jak ich chemiczne odpowiedniki. Konsumenci dbający o zdrowie i środowisko naturalne są bardziej zmotywowani do kupowania kosmetyków naturalnych, ale nadal będą dokonywać wyborów zakupowych w oparciu o posiadaną wiedzę.

Publikacja ukazała się na łamach magazynu naukowego Resources